BMW ger sina SUV:ar X5 och X6 en rejäl uppfräschning. Bilarna får ny look, ny interiör och starkare motorer. Bilarna klarar sig undan från de gigantiska grillarna på X7 och 7-serien.
BMW X5 och X6 lever numera ett undanskymt liv i Sverige och säljer i relativt små upplagor här, men globalt är de extremt viktiga modeller och kassakor. I USA är X5 BMW:s överlägset mest säljande modell.
Därför är uppdateringen som BMW ger bilen mitt i livet mycket viktig för märket. Exteriört sett har BMW gått varsamt fram och bilen får inte den gigantiska grillen och delade strålkastarna som X7 har fått. Istället uppdateras fronten med lätt ändrade lampor och en ny stötfångare. Grillen går nu att få med belysning.
Interiören är desto mer omgjord. X5 och X6 får helt ny förarmiljö med BMW:s stora böjda instrumentskärm och en 14,9 tums infotainmentskärm. Den omtyckta iDrive-ratten lanserades för 22 år sedan, men finns fortfarande kvar. Den gör att du slipper peka och kan ha större uppmärksamhet på trafiken. Den traditionella växelspaken är borta och är ersatt av en liten spak bredvid iDrive-ratten.
Drivlinorna har fått en krafthöjning med i de flesta fall 40 hästkrafter. Treliterssexan med dubbelturbo ger nu 380 hästkrafter. Laddhybriden X5 xDrive50e PHEV har blivit ett riktigt kraftpaket på totalt 483 hästkrafter, där elmotorn nu lämnar 197 hästkrafter. Det är tillräckligt för att bilen ska göra 0-100 km/h strax under fem sekunder.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter