Den urgamla tekniken bakom förbränningsmotorn går att revolutionera. Här är ingenjörerna som har uppfunnit en entaktsmotor som ställer allt på ända. Motorn är 55% mindre och 70% lättare än dagens förbränningsmotorer.
Det forskas mycket om batterier och elmotorer, men det finns ingenjörer som fortfarande satsar på förbränningsmotorer. Den spanska ingenjörerna hos INNengine säger sig ha lyckats revolutionera den 150 år gamla uppfinningen från Nikolaus Otto och Eugen Langen. Det handlar varken om en fyrtakts- eller tvåtaktsmotor, utan något så spännande som en entaktsmotor.
På sätt och vis kan man säga att entaktsmotorer redan funnits genom Wankelmotorn, där varje cykel driver den roterande kolven framåt, men den nya motorn som uppfunnits i Spanien använder sig av en helt annan teknologi.
Motorn sägs vara 70% lättare än dagens förbränningsmotorer, och en 120 hästkrafter stark motor utan turbo väger bara 35 kg. Motorn har faktiskt fyra cylindrar, men inga traditionella insugs- och avgasventiler. Cylindrarna är horisontella och varje cylinder har två motverkande kolvar, där förbränningen äger rum i mitten. Förbränningen sker alltså mitt i cylindern och trycker de två kolvarna utåt.
Kolvarna saknar dessutom vevstakar och vevaxel, istället överförs kraften till en skiva som sedan roterar en axel där kraften från alla cylindrar samlas. Det gör att motorn inte behöver ha några ventiler, kamaxlar eller kamremmar. Det går dock att diskutera om det verkligen är en entaktsmotor, eller en tvåtaktare. Men ingenjörerna ville undvika begreppet tvåtaktare, då det är förknippat med oljerök. Den spanska motorn behöver inte ha oljeblandat bränsle.
Motorn ska nu ha testats i en Mazda MX-5, men än så länge har relativt lite information om resultatet släppts. Enligt ingenjörerna skulle motorn vara idealisk i laddhybrider, små sportbilar eller varför inte flygplan där den låga vikten passar perfekt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter