Forskarnas larm: Så farliga är SUV:ar för barn

SUV:ar är betydligt farligare i trafiken, visar ny forskning. Dödsrisken för barn upp till 10 år ökar med 130 procent. 

I rask takt håller bilparken på att bytas ut mot SUV:ar. Försäljningen har ökat till 54 procent av alla nya bilar. Förra året såldes nästan sju miljoner SUV:ar i Europa. Många bilförare uppskattar känslan att sitta högre i en större bil. 

Men för de oskyddade trafikanterna är det dåliga nyheter. London School of Hygiene & Tropical Medicine (LSHTM) och Imperial College London gått igenom verkliga kollisionsdata från över 680 000 kollisioner med SUV:ar och lätta lastbilar under de senaste 35 åren. Forskningen visar att dödsrisken för alla fotgängare och cyklister ökar med 44 procent. För barn ökar dödsrisken med 82 procent om de blir påkörda av en SUV eller lätt lastbil. För barn under 10 år är dödsrisken 130 procent högre.

Forskarna upptäckte att SUV:ar, små skåpbilar och pickuper innebär ungefär samma riskhöjning. Både fotgängare och cyklister drabbas hårt när de träffas av en bil med högre och trubbigare front. Orsaken är att bilen träffar människan högre upp på kroppen. 

Det innebär att bilen kan träffa kroppen på bäckenet istället för på benen. Ett barn kan bli träffat på huvudet vid en kollision med en SUV. Enligt forskarna innebär det också att kroppen kan kastas framåt på vägen och bli påkörd en andra gång av bilen. 

Forskarna har gjort en metaanalys av 24 studier som gjorts i USA, Nederländerna, Tyskland och Frankrike. Majoriteten av studierna har genomförts i USA. Men trots landets större bilar är resultaten tillämpliga även för andra platser, enligt forskarna. 

Om SUV:ar förbjöds och ersattes med lägre personbilar  skulle oskyddade trafikanter som dör i bilolyckor minska med 17 procent i Europa och 8 procent i Europa.  Antalet barn som dödas i bilolyckor skulle minska med 27 % i USA och med 14 % i Europa.

– Våra resultat visar också att dessa större fordon är särskilt farliga för barn, särskilt små barn. Detta kan bero på att barn är kortare i storlek och därför är mer sårbara för riskerna att bli påkörda av fordon med hög front, säger Elsa Robinson, masterstudent i folkhälsa vid LSHTM.

Forskarnas lösning är att städer och länder borde införa åtgärder som avskräcker bilköparna från SUV:ar. 
– Städer och länder runt om i världen börjar införa åtgärder för att avskräcka från användningen av dessa stora fordon, och vår studie stärker trafiksäkerhetsargumentet för detta, säger Anna Goodman, biträdande professor vid LSHTM och huvudförfattare till studien.
LÄS MER: