Försäkringsbolaget If slår larm. Var fjärde motorskada på bilar beror på servicefusk. Och det räcker inte med servicebok. Enligt If måste du spara kvitton.
– Be om kvitton och spara dem – en stämpel i serviceboken räcker inte. Det är omöjligt att avgöra om bilen servats för sent bara genom att titta på den, så dokumentationen är avgörande, uppger If.
Att slarva med servicen på bilen kan bli dyrköpt. Försäkringsbolaget If har kartlagt 31 000 skador på motorer och drivlinor i bilar.Det visar sig att 8000 av fallen beror på att bilen är servad för sent eller inte servats alls. Det är var fjärde anmäld motorskada.
If varnar nu alla bilägare från att fuska med servicen. Om du inte byter vätskor, filter och kontrollerar bromsar i tid kan små problem sluta med en svindyr skada på bilen.
– När skadan väl har uppstått går det inte att ”serva ikapp” bilen. Att skjuta upp service ökar risken för kostsamma reparationer och försämrad säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.

Dessutom kan din garanti på bilen sluta gälla, många biltillverkare har hårda krav på att serviceintervallet hålls. Några dagar eller några få mil kan räcka för att garantin på motorn ska gå upp i rök. Enligt If kan en motor som skadas på grund av utebliven service kan i värsta fall behöva bytas ut, vilket ofta kostar 100 000–200 000 kronor. Dessutom kan bilen bli obrukbar under en lång tid. Andra konsekvenser som för sent utförd service kan leda till är att bilen kan bli svårare att sälja och att bilen får ett lägre andrahandsvärde. Det kan dessutom bli aktuellt med nedsatt ersättning vid en skada.
Många tror att de kan lita blint på servicelampan i bilen. Men det är inte säkert att den tänds i rätt tid, och alla bilar har inte ens funktionen.
– Det kan jämföras med att hoppa över tandborstning eller tandläkarbesök. Ingen fara just då, men risk för stora problem längre fram, säger Frida Wedin.

If uppmanar alla bilköpare att kontrollera servicehistoriken noggrant. När du väl köpt bilen behöver du spara alla kvitton. En stämpel i serviceboken räcker inte alltid som bevis.
– Om du är osäker på vilka intervaller som gäller för en viss bil, kontakta en auktoriserad återförsäljare. Kom ihåg att tillverkarens rekommendationer för tid och mil är de bortre gränserna, så se till att boka service i god tid, säger Frida Wedin.
IF:s råd om service på bilar
- Serva bilen i tid – följ tillverkarens rekommendationer för både tid och mil.
- Ignorera inte servicelampan – och kom ihåg att alla bilar inte har en sådan funktion. Ha koll på intervallerna själv.
- Håll garantin giltig – många tillverkare kräver att service sker enligt intervall. Missar du, även med några dagar eller mil, kan garantin upphöra.
- Kontrollera servicehistoriken vid köp av begagnad bil – be om kvitton, inte bara stämplar i serviceboken.
- Var medveten om riskerna – sen service kan göra bilen osäker att köra, minska värdet och i värsta fall leda till skrotning.
- Kontakta auktoriserad återförsäljare om du är osäker på vilka intervaller som gäller för din bil.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















