Flera nya bilmärken har etablerat sig i Norge – men det har blivit dyrt för vissa. Kinesiska elbilstillverkare som Voyah och Nio har förlorat hundratals miljoner i jakten på marknadsandelar.
– Vi har förlorat mer än vi hade budgeterat med, säger Arve Sulland, koncernchef för företaget bakom Voyah-importören Electric Way.
De senaste åren har rekordmånga nya bilmärken kommit till Norge. Flera kinesiska tillverkare använder Norge som en slags testmarknad innan de lanserar sig brett i Europa. Märken som MG, BYD och Xpeng har lyckats få bra försäljningssiffror i Norge, men för andra har det blivit både tungt och kostsamt. Ett exempel på detta får vi från branschsajten BilNytt.no, som har granskat boksluten för importföretaget Electric Way, som importerar märkena Dongfeng och Voyah i Norge.
De första bilarna från Voyah kom till Norge 2022, precis innan bilförsäljningen i landet bromsade in kraftigt på grund av nya skatteregler som infördes 1 januari 2023. Bland annat började elbilar över 500 000 kronor att beläggas med 25 % moms, vilket gjorde många modeller betydligt dyrare. Här hade Voyah otur med tidpunkten.

År 2023 gick Voyage med cirka 154 miljoner svenska kronor i förlust (164 miljoner norska kronor). Förra året gick det lite bättre, men siffrorna visar ändå att Electric Way förlorade cirka 96 miljoner kronor. Samtidigt sålde och registrerade Electric Way bara 161 bilar av märkena Voyah och Dongfeng 2024, enligt siffror från Elbilstatistikk.no. Utslaget per registrerad bil innebär en förlust på 595 000 kronor per bil.
– Vi har förlorat mer än vi hade budgeterat med, säger Arve Sulland till BilNytt.no. – Vi räknade förstås med förlust de första åren, men vi har tvingats investera mer än vi tänkte från början. Vi har lagt stora resurser på personal och system, mer än vi var förberedda på.
Ett annat märke som verkligen fått erfara att det är dyrt att etablera sig i Norge är Nio. De har bland annat gjort sig kända genom ett mycket exklusivt showroom och upplevelsecenter på en av Oslos dyraste adresser. Samtidigt har Nio snabbt etablerat en omfattande verksamhet – och det har kostat.
År 2023 förlorade Nio nästan en kvarts miljard kronor på sin verksamhet i Norge, vilket även bekräftas av motor.no. Totalt mellan 2021 och 2023 har företaget förlorat cirka 495 miljoner kronor. De förlorade över 350.000 kronor per bil. Bokslutet för 2024 är ännu inte klart. Men utifrån den mycket begränsade nybilsförsäljningen är det svårt att tro att Nio-importören lyckats vända förlust till vinst förra året.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.