Fords vd varnar: Europas bilindustri blir museum

Europas bilindustri riskerar att kollapsa med alla krav som bilköparna inte hänger med. Nu varnar Fords vd Jim Farley för att EU raserar en hel industri.
– Att sätta orealistiska regler bara för att ändra dem i slutet av varje år när konsumenterna inte dyker upp är ett recept för turbulens, säger han. 

EU är på väg att riva upp det absoluta förbudet mot förbränningsmotorer från 2035. De har nu aviserat att den nya politiken ska presenteras officiellt den 16 december. Men det kommer inte att bli öppna spjäll för biltillverkarna. Istället väntar en framtid där bensin- och dieselbilar bara ska få tankas med syntetisk bensin eller biobränslen. Och för företag väntar ett hårdare krav på elbilar. 

Nu får den europeiska bilpolitiken hård kritik från andra sidan Atlanten. Fords vd Jim Farley kritiserar politikerna för att sätta orealistiska mål som de sedan river upp gång på gång. 
– Europas bilindustri följer Bryssel med oro – återigen. Europeiska kommissionen planerar att presentera nya regler för övergången till elbilar, inklusive utvecklingen av koldioxidutsläppsmål. De nuvarande reglerna föreskriver en snabb övergång till elbilar. Nackdelen är att europeiska kunder – både privatpersoner och företag – helt enkelt inte köper elbilar i stora antal, skriver Jim Farley i en debattartikel i Financial Times

Om EU:s politiker inte skapar långsiktigt hållbara regler blir bilfabrikerna snart ett museum som ersätts av import från Kina, varnar Fords vd Jim Farley.

Fords vd menar att de EU-politikerna hela tiden sätter upp önskedrömmar som är omöjliga att infria. Det skapar omöjliga förutsättningar för bilindustrin när målen hela tiden ändras. 
– Europeiska beslutsfattare säger att de vill ha en hållbar bilindustri. Men att sätta orealistiska regleringar bara för att justera dem i slutet av varje år när konsumenterna inte dyker upp är ett recept för turbulens. Denna strategi stör en komplex cykel av produktdesign, konstruktion och leveranskedjor som kräver långa ledtider och miljarder i investeringar. Vi behöver snarast ett regelverk för Europa som ger en realistisk och tillförlitlig 10-årig planeringshorisont. 

Om inte politikerna blir seriösa och långsiktiga kommer bilindustrin att dö, enligt Fords vd. Då ersätts bilfabrikerna snabbt av kinesisk import. 
– Men om Europa vill undvika att bli ett museum över 1900-talets tillverkningsindustri behöver vi en snabb omställning och en långsiktig plan.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt