Efter 29 år – konceptbil värd 82 milj hittad i byhåla

Den unika konceptbilen Ford GT90 är återfunnen i glesbygdens Oklahoma – efter 29 år. Turboladdad V12-motor, 720 hästkrafter med en oemotståndlig futuristisk design. Nuvarande ägaren kämpade i år för att ro affären i hamn och har sedan dess nekat bud på 82 miljoner kronor.

Även om den är 10 år äldre kan man hävda att den ser mer futuristisk ut än Ford GT 2005 som man bestämde sig för att producera. GT90 Concept, som designen från Ford kallades, var något helt annat än vad många sett tidigare, när den visades upp i 1995 års upplaga av bilmässan i Detroit. 

GT90, designad av James Hope, markerade starten på en ny era och en ny designfilosofi från Ford. “New Edge” som filosofin kallades kom att definiera märkets modeller kring det stundande sekelskiftet. Modeller som Ford Puma och Ford Focus omfamnades av New Edge-stilen, men GT90 var något helt annat. De runda, släta aerodynamiska formerna gav konceptdesignen en betydligt mer radikalt futuristisk exteriör. 

Många gånger gömmer tillverkarna undan konceptprojekt som dessa och förvarar de i skymundan i deras privata samlingar, men denna gamla 90-tals pärla såldes istället vidare. Nu håller den hus i den amerikanska delstaten Oklahoma på den lilla orten Ames, med blott 193 invånare. Youtubekanalen That Racing Channel åkte nyligen dit för att se den i all sin prakt. 

Bilen ägs nu av oljemagnaten Brent Hajek och befinner sig tillsammans med hans andra 82 samlingsobjekt inne på Hajek Motorsports Museum. I en intervju för några år sedan med magasinet Classic Driver, berättade Hajek om hur han kom över den sällsynta sportbilen.

– Jag upptäckte bilen för första gången år 2003 under Fords hundraårsfirande. De hade valt ut åtta, nio bilar ur min samling som skulle visas under evenemangen och jag fick följa med på en rundtur inne på högkvarteret i Dearborn. Där såg jag GT90 för första gången som jag helt hade glömt existerade. Det tog mig flera år att ro affären i hamn, sa Brent Hajek.

Även om bilen aldrig togs i produktion gav Ford, Motor Trend och Jeremy Clarkson från Top Gear möjligheten att köra den innan den hamnade i händerna på ägaren av Hajek Motorsports Museum. Enligt ägaren har han fått anbud på över 80 miljoner kronor, något han naturligtvis tackade nej till.

Bilen är byggd på ett monocoque-chassi, vilket innebär att chassi, kaross och bärande balkar är sammanbyggda. Grunden är aluminium och exteriören i kolfiber. Men det är inte bara utsidan som gör GT90 unik. Under huven sitter nämligen en 5,9 liters V12-motor, sammansatt av två delade V8-motorer med två extra cylindrar monterade på vardera sida. Detta kompletteras med fyra Garrett-turboladdare. Sammansatt räknar man på att det genererar cirka 720 hästkrafter. 

Med dagens standarder är 720 hk kanske inte lika uppseendeväckande som det var då, samtidigt får man komma ihåg att GT90 i och med detta hade en fördel på över 100 hk jämfört med McLaren F1. 0-100 km/h på bara 3,1 sekunder imponerar å andra sidan än i dag. Det sägs även att den nådde 160 km/h från stillastående på bara 6,2 sekunder och en toppfart på 378 km/h.

LÄS MER: