Undvik skattechocken – med Fords rullande verktygsbatteri

Transportbilar har fått extremt hög skatt i Sverige. 
Då kommer nya Ford E-Transit som en räddande ängel. 
Den helt elektriska skåpbilen får 35 mils räckvidd och kan användas som mobil strömkälla till verktyg.  

Ford premiärvisade i dag en helelektrisk skåpbil, E-Transit. E-Transit kommer med nya funktioner som Pro Power Onboard. E-Transit kommer i  25 olika kombinationer och storlekar och kan frakta upp till 4,25 ton. Drivlinan och fjädringssystemet har designats om för att optimera lastutrymmet, och bilen har en lastkapacitet på upp till 15,1 kubikmeter, samma som bakhjuls- och dieseldrivna Transit. Batteriet är på 67 kilowattimmar och ger en uppskattad räckvidd på 35 mil. Bilen är ett välkommet tillskott i Sverige där en vanlig transportbil kan kosta 25 000 i skatt från och med april nästa år.

– Ford är ett ledande transportbilsvarumärket i Europa och Nordamerika. Att få bort utsläppen från transportbilsparken, i synnerhet för sista steget av leveranskedjan, ”last mile”, som växer explosionsartat, är helt avgörande för en hållbar framtid. Ford är redo att leda elektrifieringen som började med prisbelönta Transit Custom Plug-In Hybrid och EcoBlue Hybrid. Det är bra för planeten men också en stor fördel för kunderna, med lägre driftkostnader och uppkopplad teknik som kommer hjälpa dem i deras verksamhet, säger Jim Farley, vd på Ford.

E-Transit har både växelströmsladdning och snabbladdning med likström. Bilens ombordladdare på 11,3 kilowatt kan ladda batteriet fullt på strax över åtta timmar och med snabbladdare på upp till 115 kilowatt kan batteriet laddas från 15 till 80 procent på strax över halvtimmen.

En annan funktion E-Transit är först i Europa med, som lätt lastbil, är tillvalsfunktionen Pro Power Onboard. Med den kan bilen användas som mobil strömkälla på 2300 watt för att ge ström åt verktyg och utrustning på arbetsplatser och ute på språng.

Bilen är en del av Fords globala satsning på elektrifiering på 11,5 miljarder amerikanska dollar, motsvarande över 100 miljarder kronor, till 2022.  E-Transit kommer börja levereras i Europa i början av 2022 och tillverkas på Fords Otosan Kocaeli-fabrik i Turkiet.