Nya tuffa terrängbilen Ford Bronco orsakar hysteri och fick reservationssajten att krascha.
Terrängbilen går att reservera för 100 dollar – men svenskar som vill köpa den hajpade bilen måste vara kreativa.
– Bronco är tyvärr varken Sverige- eller Europa-aktuell, säger Erik Lindham, informationschef på Ford.
Ford Bronco är en av USA:s mest hajpade billanseringar i år och Ford tycks ha spelat sina kort rätt. Terrängbilen fick ett gott mottagande och Fords drag med att erbjuda reservationer för 100 dollar à la Tesla har blivit en succé. Nu rapporterar flera amerikanska medier att reservationssajten kraschat på grund av det enorma intresset. De 3500 exemplaren av lanseringsbilen ”First Edition” sålde slut direkt, trots en prislapp på 600 000 kr.
– Vi blev tagna på sängen av paniken med reservationer, men nu kan ni vara säkra på att sajten är uppe igen, kommenterar Ford på Twitter.
Vad är det då som får kunderna att rusa och göra reservationer? Ford Bronco är en återuppstånden modell som varit nedlagd i 24 år. Med den nya modellen tar Ford upp designdrag från 60-talets klassiska Bronco.
Nya Bronco blir en tuff och robust terrängbil som kommer både som tvådörrars och fyradörrars bil. Dessutom släpps en ny mindre Ford Bronco Sport. Enligt Ford är bilen designad för funktion framför formen. Det hindrar inte att Ford skapat en bil som genast skapar habegär. Förutom klassiska Bronco-former påminner den nya bilen om nya Land Rover Defender och en Suzuki Jimny som ätit anabola steroider. I USA kallas segmentet ”rugged utility” och Fords ambition är att bli ledande där.
Den största versionen har fyra dörrar och är en terrängbil med rejäl markfrigång: 294 mm med de största hjulen. Den har dessutom ett vaddjup på hela 85 centimeter. Bilen kan beställas ett med 35-tums hjul direkt från fabrik. Kunderna kan välja på två motorer, en ecoboostfyra på 270 hk och 420 Nm samt en V6:a på 310 hk och 542 Nm. Den fyrcylindriga modellen kan fås med manuell växellåda och lågväxel, men de flesta kunder kommer ta en 10-stegs automatlåda. Det finns också två olika system för fyrhjulsdrift. Ford har tagit fram nya elektroniska system som ska underlätta terrängkörning som de kallar Trail Toolbox.
Bronco kommer också som en tuff tvådörrarsmodell. Den modellen har en avtagbar hardtop. Fyradörrarsmodellen har avtagbart canvastak. Båda modellerna har dörrar som kan tas bort i olika steg. De går att ta bort helt och förvaras då i särskilda skyddsväskor. Det finns flera olika varianter av dörrar att välja till Bronco.
Insidan blir lika tuff som utsidan och är tydligt inspirerad av gamla klassiska modeller av Ford Bronco. Instrumentpanelen är en digital historia, men Ford har ändå lyckats skapa en känsla av oöm terrängbil med olika grabbräcken och behållit en hel del knappar bland annat för klimatanläggningen. Golv och en del paneler är gummerade för att tåla smuts, väder och vind. Ford använder sitt nya Sync4-infotainmentsystem och det finns en 360-graderskamera som underlättar terrängkörning med bilen.
Ford har stoppat in en hel del spännande teknik under det retroinspirerade skalet. Bland annat finns det sju olika terrängkörningslägen: Normal, Eco, Sport, Slippery and Sand, Baja, Mud / Ruts och RockCrawl för terrängkörning. Det går att få elektroniska diffspärrar till båda axlarna.
Ford Bronco kommer att ha sju trimnivåer: Base, Big Bend, Black Diamond, Outer Banks, Wildtrak, Badlands och den begränsade First Edition. I USA kommer den billigaste versionen att kosta 30 000 dollar, och bilen går att förboka för 100 dollar.
Svenskar som vill boka en Bronco får dock ge sig till tåls. Den ser inte ut att komma hit – men det kan gå att köpa bilen ändå.
– Bronco är tyvärr varken Sverige- eller Europa-aktuell. Dock går den säkert att få tag på via importfirmorna, säger Fords svenska PR-chef Erik Lindham.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter