Uppgifterna om att Polestar kan bli förbjudna i USA fick aktien att rasa med nio procent. Polestars bilar delar både hårdvara och mjukvara med Volvo Cars som därmed löper samma risk att drabbas av förbudet mot kinesisk teknologi.
– Vi granskar just nu förslaget från USA:s handelsdepartement och hur det eventuellt påverkar oss, uppger Volvo Cars för Carup.
Polestar blir enligt tillverkaren själva risk förbjudna i USA när nya lagar införs. Bilar med mjukvara och hårdvara från Kina ska inte längre få säljas i USA enligt förslaget. Från 2027 är det stopp för mjukvaran och hårdvaran stoppas från 2030. Orsaken är att USA misstänker att bilar med kinesisk teknologi kan användas för sabotage och avlyssning som fjärrstyrs från Kina.
Polestars yttrande till USA:s handelsdepartement om att det ”effektivt förbjuder” märkets verksamhet i USA fick aktien att rasa med nio procent på USA-börsen. Polestar meddelar nu att de redan börjat arbeta på att bygga om bilarna så att de klarar de nya amerikanska lagarna. De försöker säkerställa att köparna ska kunna fortsätta köpa Polestar 3. Om det räcker, eller om USA riktar in sig på kinesiskt ägande är oklart.
– Polestar arbetar redan med att säkerställa att framtida årsmodeller inkluderar komponenter och mjukvara för att vara kompatibla med de föreslagna reglerna, för att säkerställa att kunder i USA kommer att kunna fortsätta köpa Polestar-bilar, inklusive Polestar 3, som nu tillverkas i South Carolina. Vår kommunikation till BIS (Bureau of Industry and Security) belyser att vi anser att var någonstans som ett företag bedriver mjukvaruutveckling och tillverkning bör beaktas, snarare än att bara titta på ett företags ägarstruktur, som är en del av det nuvarande förslaget, uppger Polestar till Carup.
USA:s förbud mot kinesisk teknologi löper även stor risk att drabba Volvo Cars. Volvo delar nästan all teknik med Polestars bilar, och de tillverkar sin nya lyxbil Volvo EX90 i samma fabrik som Polestar 3 i South Carolina i USA.
Frågan tycks vara mycket känslig hos Volvo Cars. De är betydligt knapphändigare i sina kommentarer och lämnar endast en bekräftelse på att de nu utreder konsekvenserna av USA:s förbud mot kinesisk teknologi. För Volvo som säljer omkring 130 000 bilar i USA är frågan extremt viktig.
– Vi granskar just nu förslaget från USA:s handelsdepartement och hur det eventuellt påverkar oss. Vi kommer inte att kommentera eller spekulera kring potentiella konsekvenser i nuläget.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter