Totalförbudet mot förbränningsmotorer i EU stoppas. Tyskland har fått igenom ett kryphål som gör att motorer som körs på syntetiska e-bränslen får fortsätta säljas.
– Vi har hittat en överenskommelse med Tyskland om framtida användning av e-bränslen i bilar, säger Frans Timmermans, ansvarig för EU:s klimatpolitik, på Twitter.
Det blir inget totalt förbud mot förbränningsmotorer i EU efter att Tyskland fått igenom ett undantag. Ett avtal mellan EU och Tyskland gör att förbränningsmotorer som körs på e-bränslen får säljas efter 2035.
Flera tunga aktörer inom Tysklands bilindustri har satt sig emot förbudet, bland annat Oliver Blume (bilden ovan) som är högsta vd för Volkswagen Group och Porsche. Även tunga tyska politiker har blockerat förbudet.
– Jag skulle vilja se färre känslor i förbränningsmotordiskussionen, säger Blume till Süddeutsche Zeitung.
Den nya överenskommelsen innebär att EU:s på tisdag ska kunna klubba de nya reglerna om att förbränningsmotorer som kör helt på fossila bränslen förbjuds, uppger Reuters.
Ledande företrädare för bland annat Greenpeace fördömer undantaget, flera bilföretag, bland annat Volvo Cars, har också fördömt undantaget. Den stora frågan är vem som ska kontrollera vilken bensin som hälls i motorer som tillverkats efter 2035. Kanske gör kryphålet att förbudet i princip blir verkningslöst.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter