Nytt förbud mot bensin och diesel i många bilar

EU:s nya slag mot förbränningsmotorerna. Nytt snabbare förbud hotar hela bilbranschen.
– Vi har meddelat kommissionen vilken negativ effekt detta kan få, säger Patrick Schneider (CDU) från tyska transportdepartementet till AFP.

EU-kommissionen vill förbjuda bilar med förbränningsmotorer snabbare i alla hyrbilar och tjänstebilar. Den här nyheten släpptes av den tyska tidningen Bild Am Sonntag. Enligt tidningen skulle det påverka 60 procent av den totala biltillverkningen inom unionen.
– Vår ståndpunkt är att detta inte alls får hända, säger Patrick Schneider.

Den tyska bilindustrin är i sin djupaste kris under hela efterkrigstiden. Volkswagen lägger ner bland annat ner två fabriker och säger upp tusentals anställda. En liknande situation ser man hos de andra tyska biltillverkarna. Effekterna blir enormt på det tyska samhället där bilindustrin varit navet i bygget av det moderna välfärdssamhället.

EU vill förbjuda hyrbilar med bensin och diesel från 2030. Hertz i Sverige har redan börjat övergången till ebilbilar. Foto: Hertz

Ett förbud mot hyr- och tjänstebilar med förbränningsmotorer skulle innebära ett hårt slag mot den redan svårt sargade tyska bilindustrin. 
– Vi är självklart motståndare till den här nya regleringen, säger Hildegard Müller, ordförande för de tyska biltillverkarnas organisation (VDA), till Funke Media Group.

Enligt Bild Am Sontags källor planerar EU-kommissionen att offentliggöra sina planer i slutet av sommaren. De vill att från 2030 ska alla företag inom unionen vara tvungna att köpa in utsläppsfria bilar. 
– Då måste EU-kommissionen göra det möjligt att köra med elbilar. I till exempel Hamburg finns fler laddstationer än det sammantaget finns i Bulgarien och Slovakien. Som det är i dag finns 60 procent av Europas laddstationer i tre stora länder, säger Hildegard Müller.

Den tyska kritiken är enorm. Med bakgrund av den ekonomiska krisen i landet skrämmer detta slag på hela samhället. Man vädjar till EU-kommissionen och dess ordförande Ursula von der Leyen att se över nätet av laddstationer i hela unionen. Kritikerna menar också att förbudet skulle innebära att företag tvingas köpa in elbilar bara för att uppfylla kvoter. 

Förslaget måste röstas igenom av EU-rådet och parlamentet för att godkännas. Men det kommer att möta stort motstånd från länderna med stor bilindustri, inte minst Tyskland. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt