Förbjudna rallymonstren från 80-talet säljs för jättesumma

Bilarna i grupp B regerade under rallys mest spektakulära tid på 80-talet.
Nu säljs en unik samling med de förbjudna rallymonstren från tiden det begav sig.
Bilarna tros inbringa uppemot 50 miljoner kronor.

Många motorsportälskare anser att rally hade sin gyllene era under 1980-talet. Det var då de monstruösa grupp B-bilarna härjade som värst i skogarna. Det var bilar med enorma vingar och vråltrimmade turbomotorer framför bakaxeln. Men bilarna var för snabba och farliga och förbjöds efter flera tragedier bland både förare och publik. Två av de som fick sätta livet till var den finländske föraren Henri Toivonen och hans kartläsare Sergio Crestos.

Samlingen som får det att vattnas i munnen på rallyfansen. Foto: Artcurial Paris

I dag är de förbjudna bilarna från grupp B mytomspunna och legendariska. Få av bilarna är beverade och ännu färre är i fint skick då de plågats på grusvägar och rallycrossbanor. Därför tror auktionshuset Artcurial att den unika samlingen med sju grupp B-bilar kommer dra in astronomiska belopp när de säljs i Paris den 5 februari Bilmodellerna har tidigare rattats av hjältar som Stig Blomqvist, Juha Kankkunen, Bruno Saby och Carlos Sainz.

Audi Sport Quattro S1

Allra dyrast i samlingen tros en Audi Sport Quattro S1 från 1988 bli. Bilen är i toppskick och har bara varit med i en tävling i Race of Champions. Det innebär att Stig Blomqvist och de senaste åtta världsmästarna fram till 1988 körde bilen. Till slut vann Juha Kankkunen.  Efter tävlingen såldes bilen ut av Audi till Olivier Quesnel.

Under huven finns en rytande turbofemma på åtminstone 540 hk, med olika trimningar ger den ännu mer. Med tanke på att bilen endast väger 1090 kg går det undan i svängarna. Audin tros bli auktionens dyraste bil med en prislapp på mellan 10 och 13 miljoner.

Lancia Delta S4

Lancia Delta S4 var kanske ännu snabbare än Audin i rallyskogarna men det slutade också med tragedi. Bilen har en fyrcylindrig mittmonterad fyrcylindrig motor med både turbo och kompressor. Efter att Henri Toivonen och hans kartläsare förolyckats vid VM-rallyt på Korsica förbjöds grupp B-bilar 1987. Auktionens Lancia Delta S4 har använts i isracing och tros dra in mellan sex och åtta miljoner kronor.

Lancia 037

Innan Lancia lanserade Deltan var det 037-modellen som gällde i skogarna. Trots att bilen var bakhjulsdriven lyckades Lancia slå Audi Quattro i kontruktörs-VM 1983, men sedan blev den hopplöst frånåkt. Kanske är 037 ändå en av de snyggaste rallybilar som gjorts, bilen tros dra in mellan fem och åtta miljoner kronor på auktionen.

Ford RS200

Fords bidrag till grupp B-historien är den unika modellen RS200 som utvecklades enbart för rally. RS200 rattades bland annat av Stig Blomqvist, men räckte aldrig riktigt till mot de snabbaste bilarna innan förbudet kom 1987. Ford RS200 har en 1,8-liters turbomotor på 375 hk och tros gå för 2,5-4 miljoner kronor.

Peugeot 205 Turbo 16

Den allra snabbaste grupp B-bilen i mitten på 80-talet var Peugeot 205 Turbo 16. Den lilla franska bilen med rörram och mittmotor tog en mängd titlar med Bruno Saby, Ari Vatanen, Timo Salonen och Juha Kankkunen bakom ratten. Efter att Stig Blomqvist blivit världsmästare i Audi Quattro 1984 dominerade Peugeot 205 Turbo 16 totalt säsongerna 1985 och 1986. Bilen tros utlösa slagsmål mellan budgivarna och dra i väg till mellan sex och åtta miljoner kronor.

Renault 5 Maxi Turbo

Renault 5 Maxi Turbo lämnade aldrig några djupare avtryck i rallyskogarna. En anledning är säkert att den lilla bilen var bakhjulsdriven. Det hindrar inte att den här R5:an tros gå för mellan fyra och sex miljoner kronor.

MG Metro 6R4

En av de mest monstruösa rallybilarna var MG Metro 6R4. Kanske mer för bilens utseende än dess prestanda. MG:n hade en kort och bred plastkaross med fyrhjulsdrift och mittmotor. Trots en V6-motor på 380 hk bakom framstolarna blev det inte några stora framgångar innan grupp B förbjöds. Men många nostalgiska britter tros ändå bjuda på bilen. För omkring 2,8-3,6 miljoner kronor tror Articural att bilen klubbas i väg.

Bilarna säljs separat, men om någon vill hålla samlingen intakt så får hen räkna med att lägga mellan 36 och 50 miljoner kronor. Det torde vara en investering som lönar sig på sikt.