Förbjud skiten – elbilar har blivit livsfarligt snabba

Elbilarna har gått för långt. När en ny elbil på 2,6 ton för familjer kan accelerera upp till 100 km/h på 2,5 sekunder har alla gränser passerats. Nu är det dags att strypa den galna framfarten som tappat allt sans och vett. Inför ett förbud och spärra sinnessjuk och farlig acceleration i tunga elbilar. 

DETTA ÄR EN KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Porsche visar stolt upp sin nya elbil Cayenne. Det är en stor SUV som väger 2,6 ton. Samtidigt är den snabbare än de flesta superbilar. Den har fler hästkrafter än någon annan bil som rullar på svenska vägar: 1156 hästkrafter. Porsche verkar mycket stolta över det här. Klumpen på 2,6 ton har snabbare acceleration än hyperbilar: 2,5 sekunder till 100 km/h. På bara 7,4 sekunder når den 200 km/h.
– Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin, uppger Porsche. 

Och det här är ingen superbil för entusiaster som kör på bana. Det är en elektrisk familje-SUV på 2,6 ton för de som har mycket pengar. Att släppa loss en elbil på 2,6 ton med sådana extrema fartresurser ute i vanlig trafik är ansvarslöst. Det har gått för långt. Vi har redan sett tragedier. I Tyskland förolyckades en pappa och två nioåriga pojkar när han fick sladd på en Tesla med 1020 hästkrafter. I Sverige inträffade nyligen en olycka med en motorstark Porsche elbil som krockade med en gasbuss på Skurubron i Nacka. Både bussföraren och Porscheföraren avled tragiskt nog.  

Att släppa loss en elbil på 2,6 ton med 1156 hästkrafter på vanliga vägar är farligt, enligt Carups Maths Nilsson.

Vanliga bilförare och vanlig trafik varken behöver eller kan hantera elbilar på flera ton som kan accelerera sinnessjukt snabbt. Den tekniska utvecklingen har sprungit ifrån lagar och regler. Vill vi verkligen ha tunga elbilar med vansinnig acceleration som släpps loss på vanliga vägar? I dag finns inga som helt begränsningar eller regler, förutom hastighetsgränser. Det är dags att strypa de vansinnigt snabba elbilarnas framfart nu.

Att ett fåtal superbilar från till exempel Ferrari och Lamborghini ägda av entusiaster är kanske inte heller bra. Men de körs i begränsad utsträckning på sommaren, och ofta på bana. Och de flesta är faktiskt långsammare än Porsches nya vidunder på 2,6 ton. Att tunga familjebilar med helt vansinniga fartresurser släpps loss utan begränsningar är en utveckling som behöver bromsas innan allt har tappat vett och sans. 

Nyligen dock en pappa och två nioåriga pojkar i Tyskland efter att en Tesla med 1020 hästkrafter fått sladd vid en omkörning.

För det blir värre och värre. Till och med en liten elbil från Volvo för drygt en halv miljon kan accelerera upp till 100 km/h på 3,6 sekunder. Ännu fler löjligt snabba och billiga kinesiska elbilar är på väg hit, till exempel från Xiaomi.  Utvecklingen eskalerar och biltillverkarna tävlar för att överträffa varandra med sinnessjuk acceleration. Vad blir nästa steg? Med en förbränningsmotor var det dyrt och svårt, tekniken hos elbilar har gjort det enkelt och billigt att erbjuda snabbare bilar än vad bilförare klarar av.

Det räcker nu. Förbjud den här skiten. Inför förbud för tunga familjebilar med farligt snabb acceleration. Även en bil som gör 0-100 km/h på fem sekunder är brutalt snabb, det är en acceleration du inte behöver och inte bör prova på allmän väg. Där skulle vi kunna sätta gränsen. Ingen kan motivera en snabbare bil på allmän väg. Ingen vill möta en Porsche Cayenne Turbo Electric på 2,6 ton som körs med gasen i botten ute i svensk trafik. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt