Flyktbilen från den världsberömda Rosa Pantern-filmen har hittats efter att ha varit gömd i 45 år i ett garage. Ferrarin kördes av en juveltjuv i gorilladräkt som försökte fly från kommissarie Closeau. Nu kan det fantistiska fyndet gå för mångmiljonbelopp på auktion.
Ferrari är inte bland de första märkena vi tänker på när vi diskuterar klassiker, som hittats i ladugårdar. Vi brukar se dem som fordon i orört skick, uppställda på bilmässor eller museer. Men sanningen är att vissa Ferraris har försummats i decennier.
Nu har en ovanlig Ferrari 250 GT hittats i en garagegömma. Anledningen till varför denna 60-tals pärla spås säljas för miljontals dollar är knappast dess skick. Bilen har haft flera kända ägare sen innan och viktigast av allt, den har varit med i en av de mest ikoniska 60-tals filmerna genom tiderna, nämligen Rosa Pantern.
Av de endast tvåhundra Serie II-modeller som producerades åren 1959 till 1962, är denna kanske den mest mytomspunna. Den här Pininfarina-designade caben levererades nämligen på sin födelsedag till självaste Prins Alessandro “Dado” Ruspoli i italienska huvudstaden Rom. Ferrarin kom i Ferrari-grå “Grigio Conchiglia” och tillhörde den romerska prinsen i ungefär ett år. Därefter bytte bilen ägare två gånger innan den slutligen hamnade hos den berömde Hollywoodskådisen Robert Wagner.
År 1963 medan den fortfarande var i Wagners ägo dök drömbilen upp i den världsberömda klassikern “The Pink Panther”, även kallad Rosa Pantern. Ferrarin gör sitt framträdande i en absurd biljakt där en juveltjuv, iklädd gorilladräkt, kämpar för att komma undan kommissarie Clouseau, spelad av Peter Sellers.
Fem år senare skeppades Ferrarin vidare till en italiensk bilhandlare i San Francisco och 1979 hittade bilen sin väg in i garaget hos Donald Nichols, en anställd hos Berkeley-baserade Ferrari-specialisten Griswold & Co. Mr. Nichols planerade för en fullständig restaurering, men livet kom i vägen och cabrioleten förblev orörd och ståendes i Nichols privata garage.
Ferrarin har studerats och dokumenterats av Ferrari-historikern Marcel Massini som kom fram till att bilen, trots sitt slitna yttre, i stort sett har alla dess orginalkomponenter på plats, inklusive en 3-liters V12-motor med matching numbers och en 4-växlad manuell låda med överväxel. V12-motorn hade en effekt på 240 hästkrafter när den var i nyskick.
250 GT Series II Cabriolet är utan tvekan en av de mest spännande upptäckterna vad gäller Ferrari de senaste åren och kommer att gå under klubban vid Gooding & Companys 2024 Amelia Island Auctions-evenemang i helgen. Ferrarin beräknas byta ägare för mellan 10 miljoner och 15 miljoner svenska kronor.
Som referens har restaurerade exempel sålts på auktion för mer än 10 miljoner kronor de senaste fem åren. Den nuvarande rekordhållaren, en helt återställd, nummermatchande serie II från 1969, hittade ett nytt hem för drygt 16 miljoner kronor på Pebble Beach Auctions 2022. Orestaurerad och helt original 1960 Ferrari 250 GT är ett garagefynd som saknar motstycke och det blir oerhört spännande att se vad den går för.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.