Flopp för kinesiska bilmärken i Sverige: Så få registreras i år

Det går tungt för nya kinesiska bilmärken i Sverige, visar Carups kartläggning. Flera  märken har bara fått ut några tiotal bilar i år. Hårdsatsande Nio har nyregistrerat 78 bilar, Ora 53 bilar, Hongqi 33 bilar och Xpeng noll nya bilar. 
– Vi jobbar långsiktigt för att bygga upp märket i Sverige, säger Nicolas Hergés, Brand Manager för Hongqi i Sverige.

Under förra året växte nya kinesiska bilmärken med 95 procent i Sverige, en ökning som till stor drevs av MG och Lynk & Co. I år har det varit betydligt tuffare för de nya märkena. Åtminstone för de mindre nykomlingarna. Vissa märken har bara registrerat in ett fåtal bilar i Sverige i år. 

BYD är världens näst största elbilsmärke och kan vara på väg att gå om Tesla globalt. Men i Sverige går det trögt. Hittills i år har bara 442 bilar nyregistrerats enligt car.info, hur många av dem som står osålda ute hos handlarna är oklart. 

Xpeng har ett showroom i Mall of Scandinavia, i år har noll bilar nyregistrerats.

Nio satsar hårt på batteribyten och har byggt fyra stationer för batteribyten. Men det har knappt registrerats några nya Niobilar i år. Bara 78 bilar har nyregistrerats fram till början av juni. 

Xpeng, som satsar på att vara ett premiummärke registrerade in 13 bilar ifjol, men i år har det inte nyregistrerats en enda bil, trots att företaget har ett exklusivt showroom i Mall of Scandinavia. Enligt Xpeng själva har märket ännu inte marknadslanserats i Sverige, och allt går enligt plan. Redan under sommaren kommer det bli större fart och då kommer nya sportsedanen P7 och i höst lanseras nya flaggskeppet G9.

Hongqi sänkte nyligen priset med 300 000 kronor i Sverige.

Lyxiga Hongqi E-HS9 väcker stor uppmärksamhet med sin pampiga bil med svulstig grill. Men i år har det bara nyregistrerats 33 bilar. Nyligen sänkte importören Hedin Bil priset med 300 000 kronor på instegsmodellen till 599 000 kronor. De meddelar dock att alla kampanjbilar sålt slut, på några få dagar.

Hur går det för Hongqi i Sverige?
– Vi ser att produkten skapar stor uppmärksamhet, Hongqi E-HS9 är såklart en modell som sticker ut och något helt nytt för den svenska marknaden. Vi jobbar långsiktigt för att bygga upp märket i Sverige, säger Nicolas Hergés, Brand Manager för Hongqi i Sverige.

Vad är anledningen till den stora prissänkningen?
– Det är ingen generell prissänkning utan en sommarkampanj som Hongqi kör under juni med attraktiva priser på samtliga modeller av E-HS9. Kampanjen har rönt stort intresse bland kunder vilket vi är glada för. Kampanjpriset på Comfort-modellen för 599 000 kr gällde ett begränsat antal lagerbilar. Dessa är nu slutsålda och hemsidorna för Hongqi Sverige och återförsäljaren Hedin Bil har uppdaterats. Det finns fortsatt tillgång på bilar till kampanjpris för modellerna Premium och Exclusive.


Totalt har det nyregistrerats 33 bilar i år, är det siffror ni är nöjda med?
– Man får ha respekt för att det tar tid att etablera ett helt nytt märke och marknaden har dessutom varit mycket svag marknad under de senaste månaderna. Men vi jobbar såklart på flera sätt för att öka försäljningen och leverera fler bilar.

Är svenska köpare svårflörtade?
– Hongqi E-HS9 är en unik modell som har skapat stort intresse. Samtidigt rör sig inte denna produkt i ett volymsegment och det tar som sagt tid att introducera ett nytt bilmärke på marknaden.

Hur ska ni få fler att köpa Hongqi?
– Vi fortsätter arbetet med att öka varumärkeskännedomen och att få fler att uppleva produkten. Det gör vi genom olika marknadsaktiviteter och partnerskap. Vi har såklart stort fokus på kundupplevelsen och framåt ser vi fram emot att utöka modellprogrammet med spännande produkter.

För stora MG, som också importeras av Hedin Bil, verkar det gå bättre. Hittills i år har det registrerats in 3220 bilar, vilket är en minskning med några få procent jämfört med förra året. Hur många bilar som sålts till slutkund har vi dock ingen uppgift på idag. MG säljer lagerbilar med stora kampanjrabatter. Bland annat säger de sig ha återinfört klimatbonusen och ger 50 000 kronor i rabatt på vissa modeller. 

Ora Funky Cat har nyregistrerats i 53 exemplar i år.

En orsak till att färre verkar vilja köpa oprövade kinesiska märken är att privatleasingpriserna gått upp kraftigt. När bilarna tidigare gick att privatleasa till förmånlig månadskostnad utan att riskera lågt andrahandsvärde var fler benägna att hoppa på. Färre verkar vara beredda att ta risken att äga en bil av ett nytt märke med osäkert andrahandsvärde och som det bara sålts några tiotal exemplar av.

Så många nyregistreringar har kinesiska märken i Sverige hittills 2023

MG 3220 bilar
Lynk & Co 825 bilar
BYD 442 bilar
Maxus 403 bilar
Nio 78 bilar
Ora 53 bilar
Hongqi 33 bilar
Aiways 19 bilar
Wey 5 bilar
DFSK 4 bilar
Xpeng 0 bilar
Skywell 0 bilar


Källa: Car.info, siffror till och med 12 juni 2023