Fiskers svenska bolag var helt ovetande om konkursen innan Carup kontaktade dem i morse.
– Det är inget jag hört om, säger Fiskers svenska representant.
Nu riskerar svenska bilägare att bli utan garanti – och service kan bli ett stort problem.
Sent på måndagskvällen blev konkursen ett faktum för Fisker Group Inc efter att de kämpat för sin överlevnad under en längre period. Svenska delen av Fisker Sweden AB hade imorse inte blivit informerade av sitt bolag.
– Det är inget jag hört om, säger Fiskers svenska representant, Tea Johnson.
I Sverige har det sålts över 100 exemplar av Fisker Ocean. Bilarna har sålts för 700 000 kronor, men under ett tag rabatterades ett 40-tal bilar ut i Sverige för ett pris på drygt 500 000 kronor. Hur de svenska Fisker Ocean-ägarna kommer bli drabbade av konkursen kan Fisker Sweden AB i dag inte svara på.
– Det går inte att svara på, säger Tea Johnson, från Fisker Sweden AB.
I Sverige är det Fisker själva som äger importbolaget Fisker Sweden AB. Grundaren Henrik Fiskers fru Geeta Gupta-Fisker är ordförande i bolaget som tidigare hotats av likvidation på grund av att det saknades en delgivningsbar person bosatt i Sverige i styrelsen. Det är numera åtgärdat och det svenska bolaget är än så länge inte på obestånd.
När vi på Carup tidigare frågat experter om Fiskers situation har de varnat för att ägare till Fisker Ocean i Sverige kan få problem
– Det blir alltid problematiskt när konkurser uppstår, de drabbar ofta slutanvändarna av produkterna men även företag vars verksamheter helt eller delvis omfattar företagens produkter. De senaste årtiondena är de biltillverkarkonkurser som många nog minns Rover och Saab, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen.
I värsta fall kan det vara så att Fiskers bilägare riskerar att stå helt utan garanti och service till sina bilar. Det kan till och med bli så illa att många ofärdiga och buggiga IT-system i elbilen slutar att uppdateras. Det kan i sin tur göra Ocean helt värdelösa om det är brist på reservdelar.
– Om ingen köper och driver vidare hela eller delar av konkursboet finns ingen vidare produktutveckling. Garantin förfaller om det är biltillverkaren som står för den enligt avtalet, som det var i fallet med Saab exempelvis, säger Carl-Erik Stjernvall.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.