Finland har beslutat att tillfälligt sänka sin reduktionsplikt från 19,5 procent till 12 procent redan i år. Beslutet ska ge billigare diesel till bilister, åkare och bönder.
Finland har i likhet med Sverige ett av världens högsta dieselpriser, något som blivit extra smärtsamt för åkerier, bönder och bilister under Rysslands invasion av Ukraina. Just nu är det finländska dieselpriset två kronor lägre än det svenska.
Förra veckan tog Finland beslutet att sänka sin reduktionsplikt från 19,5 procent till 12 procent. Det innebär att Finland kan sänka inblandningen av dyrare biobränslen i dieseln, något som ska ge lägre priser redan i år. Finlands sänkning av reduktionsplikten är det största som något EU-land har gjort under bränslekrisen. Finska politiker hoppas att minskningen ska sänka dieselpriset med 1,20 kronor vid pump.
Sverige har i dag en reduktionsplikt på 30,5 procent och har beslutat att pausa uppräkningen med högre inblandning vid nyår. Det sker också en utredning om nivåerna i reduktionsplikten som ska vara klara i höst. Inget annat EU-land har i dag en högre inblandning av biobränslen än Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter