Carup kan avslöja att regeringen och finansminister Mikael Damberg ljuger om bensinskatten. Finansministern uppgav att Sverige sänker bensinskatten ”till EU:s miniminivå”. Sanningen är att vi fortfarande ligger 1,60 kronor över.
Regeringens lögn bevisas av officiella siffror från EU och Skatteverket.
Drivmedelspriserna har stigit kraftigt under hela våren som en följd av kriget i Ukraina. Jämfört med för ett år sedan ligger priserna på bensin och diesel omkring sex kronor högre per liter just nu. Detta trots att skatten sänktes med 1,80 kronor per liter vid pump den 1 maj.
LÄS MER: Staten får in mer pengar på bränsle nu än före skattesänkningen
Regeringen och finansminister Mikael Damberg gick ut med sitt krispaket på en presskonferens den 14 mars. Då uppgav ministern i pressmeddelanden och på presskonferensen att ”Drivmedelsskatten på diesel och bensin sänks tillfälligt till den lägsta tillåtna nivån enligt EU:s regelverk.” Sänkningen är tillfällig och genomfördes 1 maj och gäller till och med den 31 oktober.
– För det första går regeringen fram med en skattesänkning på diesel och bensin så att priset blir 1,33 kronor lägre vid pump, så att vi hamnar på den lägsta tillåtna skattenivån för diesel. Vi gör även motsvarande skattesänkning för bensin, sade finansminister Mikael Damberg på presskonferensen, ett uttalande som tolkades av de närvarande, medierna och andra politiska partier att både bensin och diesel hade sänkts till lägsta tillåtna nivå. Även statsminister Magdalena Andersson har gått ut med att EU stoppar Sverige från ytterligare sänkningar.
Carup kan idag avslöja att finansminister Mikael Damberg och regeringen ljuger i sitt pressmeddelande om bensinskatten. Sveriges bensinskatt ligger efter sänkningen på 5,37 kronor per liter, uppger Skatteverket. EU:s miniminivå är betydligt lägre än så, uppger EU-kommissionen. Den ligger på 0,359 euro, vilket med dagens växelkurs innebär 3,77 kronor. Sverige skulle därmed kunna sänka skatten med ytterligare 1,60 kronor plus 25 procent moms utan att bryta mot EU:s energiskattedirektiv. Detta bekräftas även av företrädare inom bränslebranschen för Carup. Skulle skattesänkningen ha genomförts kunde priset vid pump ha blivit ytterligare två kronor lägre inklusive moms.
När det gäller dieselskatten sänktes den mycket riktigt till miniminvån som är 0,33 euro. Regeringen har ansökt om att få sänka svenska bränsleskatter under EU:s miniminvå, något som kan tyckas märkligt när bensinen redan ligger högre än den nivån. I förra veckan beslutade Tyskland att på riktigt sänka både bensin och diesel till EU:s miniminivå, där ligger bensin- och dieselpriser från 1 juni omkring fyra kronor lägre än i Sverige.
– Skatterna på drivmedel har sänkts till EU:s miniminivå för diesel. Den ansökan om undantag från minimiskattenivån på både bensin och diesel som har lämnats in till EU-kommissionen rör en större sänkning än vad som är möjligt utan att få ett undantag från minimiskattenivåerna i EU:s Energiskattedirektiv, säger Mirjam Kontio, presssekreterare hos finansminister Mikael Damberg i en skriftlig kommentar til Carup.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter