Volvos legendariska rödblocksmotor gör succé 25 år efter nedläggningen – på Youtube. Historien om världens mest hållbara motor som samtidigt vann racingtävlingar har fått över en miljon tiittare.
Volvo tillverkade sin sista rödblocksmotor 1998, sedan tog de skönsjungande femcylindriga motorerna över, innan det blev fyrcylindriga VEA-motorer för hela slanten från 2017. Om bara sju år ska det inte finnas förbränningsmotorer i Volvos bilar. Nu gör rödblocksmotorn tittarsuccé på youtube. En ny minidokumentär om den mytomspunna motorn har under året blivit en av de mest sedda Volvofilmerna med 1,1 miljoner tittare.
Historien börjar redan 1961 när Volvo introducerade B18-motorn i Volvo P1800, även om den inte anses vara en riktig rödblocksmotor. B18 var ett stort steg framåt och hade femlagrad vevaxel istället för trelagrad. En del av hemligheten bakom den unika hållbarheten var att lagren var större än på en lastbil eller en Ferrari V12-motor. Dessutom drevs kamaxeln med kuggar istället för kedja eller rem. Resultatet blev världens mest hållbara motor som slog världsrekord med 515 000 mil i en bil.
Sedan kom B20 som i mångt och mycket var en B18 med större cylinderdiameter. Den verkliga rödblocksmotorn gjorde sin debut 1975 när Volvo 240 lanserades med B21-motorn. Motorn hade överliggande kamaxel med kamrem och topplock i aluminium istället för järn. Fortfarande lika extremt hållbar enligt filmen.
Toppen på rödblockseran är enligt filmen B21 Turbo med 155 hästkrafter som kom i Volvo 240 Turbo 1980 och B23 turbo med 182 hästkrafter som gjorde sin debut i Volvo 760 1983. Beviset för att Volvos rödblockare kan vara världens bästa motor är att den lyckades få 240-bilar att vinna racingtävlingar på löpande band i ETC och DTM.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter