Fick sista Volvo 240:n av Gyllenhammar – har bilen kvar efter 30 år

Nu är det exakt 30 år sedan det sista exemplaret av Sveriges mest älskade bilmodell slutade tillverkas av Volvo i Göteborg. PG Gyllenhammar lämnade över nycklarna till den sist tillverkade 240:n till köparen Lena Smith – som har kvar bilen än idag. 
– Den har kallats Traktor, säkerhetsbil, rallybil, ungdomsbil och nu blir den ännu mer kultbil, sade Gyllenhammar när produktionen lades ner. 

Ingen annan Volvobil har än så länge överträffat Volvo 240. XC60 har sålt i över två miljoner exemplar, men mot 240 har den ingen chans. Folkhemsikonen sålde i 2 862 413 exemplar innan produktionen lades ner. Nu är det exakt 30 år sedan Volvo slutade tillverka Volvo 240. 

Vid en stor ceremoni i Torslandafabriken den 7 maj 1993 firades 240:ns framgångsrika epok. Volvochefen Pehr G Gyllenhammar var på ett strålande humör och berättade att ingen bil dragit in mer pengar åt Volvo – trots att bilen varit bespottad av kritiker och journalister nästan ändå sedan debuten 1974. Faktum var att bilen togs fram av Saab-ingenjören Rolf Mellde som även var en nyckelperson i att ta fram Saab 92. 

Enligt PG Gyllenhammar var Volvo 240 hans idé. Motvilligt erkände han att Saab-ingenjören Rolf Mellde låg bakom tekniken.
Köparen Lena Smith fick ta emot nycklarna ur handen på PG Gyllenhammar. Hon har behållit den historiska bilen sedan dess.

– Det var mitt beslut att starta 240. Vi rekryterade Rolf Mellde från Saab, en av få rekryteringar från, Saab. Jan Wilsgaard var designern, Rolf Mellde var teknikern. Det tog ett par år för produkten att bita och tvivlen försvann så småningom. I stort sett är det 1971 års design som bilen här bakom här, sade Pehr G Gyllenhammar. 

Sedan var det dags att lämna över nycklarna till den allra sist tillverkade Volvo 240:n till den sista köparen. Bilen köptes av Lena och Ulf Smith från Kungsbacka.
– Den här bilen gör vi oss inte av med i första taget, sade Ulf Smith till Volvos tidning Ratten. 30 år senare har de fortfarande kvar den sista historiska 240:n. 

Idag är Turbomodellen av Volvo 240 en av de mest eftertraktade.

När Volvo 240 lades ner efter 19 år fanns ingen annan personbilsmodell i världen som hade varit i produktion längre. Bilen presenterades samma år som Abba vann Eurovision Song Contest med Waterloo och Björn Borg, 18, vann Wimbledon för första gången. Den 21 augusti 1974 flög Volvo in journalister till Borlänge för att visa upp den kantiga bilen. Samtliga testbilar var lackerade i orange och hade orange inredning. 

Volvo 240 var en vidareutveckling av 140-serien men var kraftigt förändrad. Nyheterna satt främst i fronten, dess utseende var kraftigt inspirerat av säkerhetsbilen VESC som presenterats två år tidigare. Mest framträdande var de stora stötfångarna, totalt var bilen 13 cm längre jämfört med 140-serien. Bland nyheterna i inredningen kan nämnas de karakteristiska nackskydden av gallertyp. Framvagnen var nykonstruerad med MacPherson-ben och kuggstångsstyrning.

PG Gyllenhammar hade själv denna röda Volvo 240 Turbo. I filmen avslöjar han att den är otroligt snabb.
Efter att den sista 240:n rullat av bandet byggdes denna rekordkorta 245:a som en hyllning till alla i projektet, Volvos lönsammaste modell någonsin.

Under sin produktionstid skulle Volvo 240 komma att finnas med en rad olika motoralternativ. En världspremiär som introducerades med 1979 års modell var en sexcylindrig personbilsdiesel som utvecklats tillsammans med Volkswagen. Dieselmotorn fanns också i en femcylindrig version för vissa marknader. Som 1981 års modell lanserades 244 turbo med 155 hk. Den stora sensationen var dock när den kom även som herrgårdsvagn, den första serieproducerade kombibilen med bensinturbo.

Volvo 240 skulle genom åren komma att tillverkas i en rad olika versioner. Förutom med två, fyra och fem dörrar fanns den exklusiv kupéversionen 262C byggd av italienska Bertone i 6 622 exemplar under åren 1977-81. I andra ändan av storleksskalan fanns 264TE och 245T som båda var förlängda med 70 cm. 264 Top Executive var en lyxig limousineversion och 245 Transfer var en extra stor kombi som bland annat användes för skolskjutsar på landsbygden.

En världsnyhet på miljöområdet kom hösten 1976. Då kunde Volvo leverera de första bilarna i 200-serien med trevägskatalysator och Lambdasond till Kalifornien. Med Lambdasonden försvann 90 procent av de skadliga gaserna kolväten, kolmonoxid och kväveoxider i katalysatorn. 1977 fick Volvo det amerikanska miljöpriset National Environmental Industry Award. California Air Resources Board utsåg 1978 Volvo 240 till USA:s renaste bil.

Volvo 240 Turbo skulle också bli en framgångsrik tävlingsbil. Den tyngsta titeln uppnåddes 1985 då Thomas Lindström och Gianfranco Brancatelli vann European Touring Car Championship, ETC.