Fick p-böter trots biljett – vill varna för bugg i p-app

David Johansson fick parkeringsböter trots att han betalat för ett helt dygn. Troligen är det en bugg i systemet som gjort att hans parkering avbrutits.
– Jag hade sex timmar till godo och hotas med inkasso, jag vill varna andra för buggen, säger han uppgivet.

Det var sommar och David Johansson från Piteå åkte med familjen på semester till Stockholm. De kom fram sent på fredagskvällen och tog in på Scandic Hotell i Kista och hade hela ferien framför sig.
– Det första som hotellpersonalen gjorde var att varna oss för parkeringsvakterna, säger David Johansson.

Han betalade en 24 timmars parkering för 200 kronor på kvällen. Den skulle vara till klockan halv elva på kvällen dagen efter. Men efter frukosten tog familjen bilen in till stan för att uppleva Gröna Lund och andra storstadsbegivenheter.
– Vi kom tillbaka halv fyra på eftermiddagen och jag hann inte ens bära upp sakerna på rummet innan det satt en gul lapp på rutan, säger David Johansson.

Foto: Privat

Han blev förbaskad. Kontot visade tydligt att han hade betalat för 24 timmar utanför hotellet. Därför gjorde han en snabb koll om något blivit fel med zonkoder och liknande.
– Jag fotograferade skylten och kan inte förstå vad som blivit fel. Därför ringde jag till Apcoa, det var deras vakter som hade satt dit lappen, säger David Johansson.

Först var Apcoa tillmötesgående och bad honom att skicka in allt material. Då kändes det bättre och David tänkte att allt skulle lösa sig.
– Men så fick jag brev från Hojab, det var väldigt opersonligt och hotfullt, om jag inte betalade så skulle de skicka ärendet till inkasso och jag är rädd att man har svårt att få rätt mot dem, säger David Johansson.

Återigen gick han igenom all dokumentation. Men det stämde, han hade betalat för sin parkering och inte misstagit sig på några zonkoder.
– Men så kom jag att tänka på en sak, vi hade tagit bilen in till stan och loggat in på Easypark där, det kan vara så att man bli automatiskt utloggad från sin parkering på annat ställe, då är det en bugg i systemet för jag hade betalat, säger David Johansson.

Louise Bill vd för branschorganisationen Svepark tycker att David Johansson ska stå på sig.

Det är Apcoa som sköter lappandet, medan Easypark har systemen och Hojab driver in pengarna. Det är inte konstigt att bilisterna blir förvirrade.
– Jag kan förstå att man funderar över det, säger Louise Bill, vd på Svepark, som är parkeringsbolagens branschorganisation.

David Johansson är rädd för vad en rättstvist kan innebära och överväger att betala.
– Jag tror det är enda chansen, man får bita i det sura, säger han.
Men Louise Bill tycker att han ska stå på sig.
– Jag tycker att han ska prata med Easypark och om han har gjort rätt så ska han fortsätta att bestrida, säger Louise Bill.

David Johansson kan ha hittat en bugg i systemet som ställer till det för tusentals andra parkerare.
– Om det är en bugg i systemet mellan Easypark och Apcoa ska jag inte behöva betala, det är deras bekymmer. Jag har lagt ner så mycket tid på dem nu och vill varna andra, säger David Johansson.
Vi har sökt både Hojab, Apcoa och Easypark för en kommentar, men ingen har svarat.
LÄS MER: