Fick livstids garanti – Rachel körde 90 000 mil

Rachel Veitch hade tre äkta makar, men bara en äkta kärlek. Hennes 1964 Mercury Comet Caliente. Hon använde sin livstids garanti maximalt. De skiljdes åt först i döden och efter nästan 90 000 gratismil. 

Den tredje maj 1964 var en stor dag för Rachel Veitch från Erie i Pennsylvania. Det var dagen hon skulle köpa sig en egen bil. Valet föll efter lite tvekan på Mercury Comet Caliente. Det blev hennes stora kärlek i livet. Och det kanske inte var så konstigt.

Rachel föddes i Erie, som ligger vid Eriesjöns strand 1918. Hon växte upp under förbudstiden och därefter den stora depressionen. Att få äga en bil var något som etsade sig fast i hennes själ. Men aldrig skulle hon föreställa sig att den här bilen skulle göra henne världsberömd. När Rachel lämnade jordelivet 2017 från sin bekväma tillvaro i Florida, hade hon och bilen blivit sedda av nästan tolv miljoner människor världen över. 

Det var inte så konstigt. Rachel behandlade den här bilen lika ömt som en mor gör med sitt barn. Även om hon fick två döttrar under sina tre stormiga äktenskap var de flickorna ingenting mot ståljäntan i garaget. Chariot, som hon döpte sin Mercury, körde Rachel till hon var 93 år. Då hade hon tillryggalagt nästan 90 000 mil med samma motor som den dagen hon köpte den.

Dessutom hade hon skickligt utnyttjat en livstidsgaranti på reservdelar.  På den tiden Rachel köpt sin drömbil var biltillverkarna generösa med garantier. Tiderna var goda och man räknade inte med att folk skulle behålla dem allt för länge, därför delades det ut livstidsgarantier på allt från batterier till förgasare. 

När Rachel gick bort hade hon avverkat 18 batterier från JC Penny, som alltid byttes av Firestone. Men med åren blev det allt svårare att få igenom sina gamla garantibrev. När Rachel dök upp på verkstaden med sitt allt tunnare röda garantibevis skakade en dag mekanikern på huvudet.

Han försökte vänligt förklara att det där var så gammalt att det inte gällde längre. Man skulle kunna tro att den väna gamla Pennsylvaniadamen skulle ta det resonemanget för logiskt, men det gjorde hon inte.
– Jag kallade på föreståndaren, som kom ner och efter att jag dragit mitt resonemang så gav de med sig och jag fick rätt, berättade Rachel för Jay Leno ett par år innan hon gick bort.

Genom de här garantibevisen servade hon och bytte omsorgsfullt delarna under åren som gick. Utan att det kostade henne många dollar och cent. För Chariot behövde verkligen servas ibland. Hon rullade mycket, Rachel körde långt på semestrar varje år och korsade USA flera gånger om i sin älskade bil.

Under tiden passerade äkta makarna hennes tröskel. Medan bilen glänste kvar i sin eviga prakt. Ja, hon åkte faktiskt hela vägen från det nya hemmet i Florida till en skolåterförening i barndomens Erie som 89 åring. En resa på nästa 500 mil tur och retur.

Man skulle också kunna tro att hon var en fredlig gammal dam. Men skenet bedrog. Rachel var medlem i Den amerikanska revolutionens döttrar, de släpper bara in medlemmar som har rötterna i rakt nedstigande led till det amerikanska frihetskriget. Med starka kopplingar till Tea Party-rörelsen.

Därför brukade Rachel alltid ta med sig sin revolver i handskfacket på sina bilturer, även om det bara var en sväng till Walmart för att köpa majonnäs. Det här med grundlags rättigheterna var viktigt för henne, det märktes inte minst i hur hon envist hävdade sin rätt till livstids garanti. 

Men så kom den dagen då Rachel inte kunde köra sin älskade Chariot längre. Det var under en tur på stan som ögonen började krångla. Då körde hon raka vägen hem för att parkera underverket i garaget.
Morgonen därpå vaknade hon och märkte att tidningssidorna flöt ihop, då förstod Rachel att körandet var över.

Hon ställde in bilen i garaget och tv-bolagen stod på kö för att intervjua henne om pensioneringen.
– Jag var förberedd på detta, men jag ska vara tacksam, det hade kunnat vara värre, jag har bara en prick i ögat, sa hon då.

Men samtidigt började hon titta efter ett hem till sin Chariot när tiden var ute. Döttrarna var inte att räkna med, hon litade inte på att de skulle kunna ta hand om den älskade bilen. Till slut föll valet på ett bilmuseum i Wisconsin, de lovade att ta emot henne. Därefter kunde Rachel Veiltch somna in fridfullt, lugnt försäkrad att Chariot skulle överleva långt efter henne. 
LÄS MER: