Här är Teslaägaren som måste ha haft höjden av otur. På 9500 mil har hans Tesla Model Y fått byta batteriet två gånger. Tur i oturen är dock att Tesla har tagit bytena på garanti – men har bytt till begagnade batterier.
– Ja du hörde rätt, den är inne på sitt tredje batteripaket, säger ägaren.
Profilen bakom Youtubekanalen Out of Spec Guide köpte en ny Tesla Model Y i april 2021, en bil som idag är världens mest sålda bilmodell. Han kör väldigt mycket bil, och kör omkring 6500 mil per år. Till en början hade bilen 522 km beräknad räckvidd, men efter drygt 6000 mil sjönk räckvidden till 416 km utan förklaring.
Plötsligt började Teslan att visa felkoden “BMS_a066 en gång om dagen: ”Maximal batteriladdningsnivå och räckvidd kan minska.” En vecka senare gick bilen inte mer att ladda, då tog ägaren bilen till Teslas servicecenter.
– Jag pratar med serviceteknikern och samma dag får jag ett meddelande att batteripaketet måste bytas ut, men att det omfattas av garantin. Ett nytt paket skulle komma efter 2-4 veckor.
Han får dock tillbaka bilen redan efter en dryg vecka, men det visar sig att Tesla inte bytt batteriet till ett nytt paket, istället är det ett renoverat begagnat batteripaket som sitter i bilen. Det är något tillverkaren har rätt att göra enligt garantivillkoren. Även andra biltillverare, däribland Volvo, uppger för Carup att de kan använda begagnade batterier.
– På garantin ger de dig inte ett helt nytt batteri, du får ett ganska bra batteri som enligt garantiklausulerna har ungefär samma räckvidd som du hade när de tog in den med 6500 mil.
För att vara rädd om det nya batteriet försöker han att snabbladdare det mindre. Men efter bara drygt 3000 mil händer det igen. samma felkod, BMS a066, kommer upp på Teslan.
– Jag tänkte herregud inte igen, jag har lite av PTSD och gick igenom hela kaoset när jag bytte ut första batteriet.
Den här gången väljer han att kontakta verkstaden tämligen omgående, och Teslas Service Center säger direkt att han förmodligen behöver ett nytt paket. Nu har bilen gått närmare 10 000 mil, och Tesla byter även den här gången till ett likvärdigt begagnat batteripaket. Men ägaren har ingen aning om hur långt det begagnade batteripaketet har körts.
– Det kan ha varit ett nytt batteripaket som dött eller ett paket som gått 16 000 mil.
Hittills har i alla fall det tredje batteripaketet varit det bästa, det gav till en början en estimerad räckvidd på över 50 mil på en laddning och tar endast tappat lite vartefter att bilen körts. Snart är bilens batterigaranti på 8 år eller 19200 mil slut, och ägaren hoppas att det nya batteriet ska hålla bilens livstid ut.
– Jag måste erkänna att jag är lite nervös för att det ska dö vid 19 300 mil.
Fakta batterigaranti
I Sverige har Tesla Model Y åtta års batterigaranti. Model Y med bakhjulsdrift har garanti upp till 16 000 mil, medan Model Y med fyrhjulsdrift har garanti upp till 19 200 mil.Tesla garanterar att 70 % av batterikapaciteten ska vara bevarad under garantiperioden. Tesla har rätt att byta till ett begagnat batteri, som har samma kapacitet som det trasiga batteriet hade innan det gick sönder.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter