Fiasko-modellen som nästan knäckte BMW – i dag säljs den för 50 miljoner

Ikoniska modellen BMW 507 höll på att knäcka hela BMW i slutet av 50-talet. 
Den vackra roadstern blev så dyr att modellen gjorde fiasko. 
I dag har allt vänt och BMW 507:or säljs för 50 miljoner kronor. 

BMW 507 hade världspremiär sommaren 1955 på Waldorf-Astoria hotell  i New York och visades någon månad senare på bilmässan i Frankfurt. Redan då kallades den världens vackraste bil och var BMW:s svar på Mercedes succémodell med måsvingar, 300 SL. Hjärnan bakom de två bilarna var densamma: lyxbilsimportören Max Hoffman. Samme man som även hittade på Porsche 356 Speedster. 

BMW:s designer Albrecht von Goertz ritade den vackra modellen speciellt för rika amerikanska köpare. Tanken var att BMW:n skulle vara lite överkomligare än Mercedes 300 SL, men med ännu vackrare linjer för den som vilade ögonen på bilen. 

Resultatet blev en bedårande liten roadster byggd i handknackad aluminium, ett måste för att kunna forma plåten på det sättet att designen var möjlig. Bilen byggde på samma teknik som barockängeln 503, men hade en förkortad bottenplatta. Dessutom satt en V8-motor på 3,2 liter under huven med den för tiden imponerande effekten 150 hk. 

Så långt hade allt gått som det skulle och köparna borde stå på kö. 

Tanken var att bygga 5500 bilar per år och sälja dem för 5000 dollar styck i USA. Men BMW hade räknat helt fel och kunde inte alls leva upp till Max Hoffmans plan. Den handbyggda bilen i handknackad aluminium var så dyr att bygga att priset blev mer än dubbelt så högt, 10 500 dollar. Trots bilens sköna linjer var det ingen som ville köpa en BMW till det priset. Det blev totalt bara 252 exemplar av bilen. Modellen orsakade enorma förluster för BMW som höll på att gå under. 

Några celebra köpare gillade i alla fall bilen. Elvis Presley köpte två exemplar när han gjorde militärtjänst i Västtyskland. Fred Astaire och Alain Delon säkrade också varsitt exemplar. Och nyblivne pappan Bernie Ecclestone är sannolikt den ende nu levande person som köpt en fabriksny BMW 507.

I dag är modellen som först gjorde fiasko i stället den dyraste BMW-modell som går att hitta. Många tycker att det är den snyggaste modell som BMW någonsin har tillverkat. Bilar säljs på auktion för 20-25 miljoner kronor. Allra dyrast var bilen som F1-världsmästaren John Surtees ägde i 60 år, från det att den var ny. Den gick för över fem miljoner dollar, den dyraste BMW:n någonsin.. Även i Sverige finns i dag två exemplar av BMW 507, båda i Skåne.