2012 byggdes den sista Ferrari-bilen med manuell växellåda. Men nu avslöjar chefen för produktutveckling, Gianmaria Fulgenzi, att den manuella växellådan kan göra comeback.
– Våra mest hängivna kunder har börjat fråga om den manuella växellådan igen.
Ferrari går bättre än någonsin. Med rekordförsäljning under förra året och tillräckligt med beställningar för att hålla fabriken i Maranello sysselsatt fram till 2026, ser framtiden ljus ut. I år lanseras också italienska lyxbilsmärkets första elbil – ett historiskt steg som ska locka nya kundgrupper.
Men det finns också något oväntat på gång: Ferrari överväger att ta tillbaka den manuella växellådan.
– Det är våra mest hängivna kunder som har börjat fråga om den manuella växellådan igen, sa Gianmaria Fulgenzi, ansvarig för produktutveckling hos Ferrari, i en intervju med australiensiska Carsales.
Men det handlar inte om att börja erbjuda manuella lådor i vanliga seriemodeller. Istället kan det bli aktuellt för en ny modell i Icona-serien – en exklusiv linje med begränsad produktion, där tidigare bilar som Monza SP1, SP2 och Daytona SP3 alla haft automatlådor. En manuell uppföljare skulle bryta mönstret.
Ferrari slutade med manuell växellåda i samband med att California-modellen togs ur produktion 2012. Sedan dess har märkets hela modellutbud gått över till dubbelkopplingslådor. Men trycket från samlare och entusiaster är stort – inte bara från kunder. Även Lewis Hamilton, ny förare i Scuderia Ferrari och sjufaldig världsmästare i Formel 1, sägs vara ett fan av idén enligt Motor1. Han ska enligt uppgifter ha uttryckt önskemål om en modern version av klassiska F40 – med tre pedaler och namnet F44 som en hyllning till hans startnummer.

Om en manuell Icona-modell blir verklighet, kan Ferrari behöva begränsa vridmomentet för att det ska fungera i praktiken. Fulgenzi konstaterade att en koppling för en V12-motor med över 700 Nm i vridmoment skulle kräva ett rejält ben att trycka ner.
Daytona SP3 som är en av modellerna i Icona-serien gick loss på motsvarande 24 miljoner kronor – och sålde slut direkt. Med en unik manuell växellåda och nyutvecklad transmission kan nästa Icona-modell bli ännu dyrare om detta blir verklighet.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.