Lyxbilstillverkaren har fått nog. Nu skärper man reglerna rejält för specialanpassade bilar.
– Vi måste skydda detta arv från att urholkas av kortlivade trender, säger Ferraris designchef Flavio Manzoni.
Vi skrev tidigare om att Ferrari numera går i vinst med 1,5 miljoner kronor per bil de tillverkar, mycket tack vare de specialanpassade bilar som kunderna får beställa utifrån sina önskemål. Men det finns en gräns som nu verkar ha passerats. Ferrari sätter ner foten och stoppar försäljningen av bilar med allt för extrema kundanpassningar, skriver Autospies som också citerar flera källor från den italienska lyxbilstillverkaren.
Ferrari har alltid erbjudit en viss mån av personlig anpassning genom sitt exklusiva “Tailor Made”-program, men den senaste tidens extravaganta önskemål har fått den italienska biltillverkaren att dra i nödbromsen. Guldpläterade interiörer, neonljus och andra extrema designelement har enligt många inom företaget börjat hota varumärkets arv och prestige.
– Våra bilar är inte bara fordon, de är konstverk och ingenjörskonst av högsta klass. Vi måste skydda detta arv från att urholkas av kortlivade trender, säger Ferraris designchef Flavio Manzoni.
Med de nya riktlinjerna kommer Ferrari att vara betydligt mer restriktiva med vilka kundanpassningar som godkänns. Bland de nya reglerna ingår att ändringar måste vara i linje med Ferraris designfilosofi och inte bryta mot modellens estetiska identitet, att modifikationer som inte respekterar Ferraris arv eller varumärkets klassiska designelement kommer att nekas, samt att förändringar som på något sätt kan påverka bilens prestanda eller säkerhet inte kommer att godkännas.
Beslutet har väckt reaktioner, både positiva och negativa. Många entusiastiska Ferrari-ägare välkomnar de nya riktlinjerna och menar att det skyddar varumärkets exklusivitet. Andra, främst de som vill ha en bil som sticker ut till varje pris, ser det som en inskränkning på deras kreativa frihet. En anonym Ferrari-ägare säger till Autospies att:
– För många av oss handlar det inte bara om att köpa en bil, utan att skapa något unikt. Om Ferrari börjar säga nej till allt för att de anser det vara radikalt, kan det bli svårare att motivera de extrema prislapparna.
Personalisering har blivit en central del av lyxbilsindustrin. Andra bilmärken som Lamborghini och Rolls-Royce har länge konkurrerat med att erbjuda nästan obegränsad anpassning, och frågan är om de kommer att följa Ferraris exempel eller utnyttja situationen genom att locka kunder med ännu friare tyglar. Ferrari själva menar dock att detta inte handlar om att strypa kundens möjligheter, utan om att styra personaliseringen i en riktning som håller det klassiska varumärket intakt.
– Vi kommer fortfarande att erbjuda exklusiva anpassningar, men inom ramarna för vad som gör en Ferrari till en Ferrari”, säger en talesperson för företaget. Hur detta kommer tas emot i längden återstår att se, men en sak är säker: de mest excentriska specialbeställningarna kommer inte längre rulla ut från Maranello.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.