Ferrari-köp blev mardröm: ”Bad mig dra åt helvete”

Han köpte en sprillans ny Ferrari för över fem miljoner kronor. Men bara tre dagar efter köpet började bilen strula och nu påstår han att Ferrari vägrar ta ansvar efter att han lagt närmare en miljon kronor på reparationer.
– Ferrari hörde bara av sig och sa att jag kunde dra åt helvete, säger Youtubern Nico Leonard.

Den brittiske youtubern Nico Leonard köpte en helt ny Ferrari 812 GTS sommaren 2023 för strax över 5 miljoner kronor. Men bara tre dagar efter leverans började bilen strula och den gör det än i dag två år senare.
– Jag har ägt exakt samma modell tidigare och den gick felfritt i över 3 000 mil. Den här har knappt rullat innan allt gick åt helvete.

Det hela började med att instrumentpanelen plötsligt tändes upp som en julgran. Det var den 18 juni 2023 och Nico trodde först att det handlade om ett enklare fel som snart skulle åtgärdas. I stället följde en lång och frustrerande kamp där Ferrari, enligt youtubern, till slut valde att riva garantin på grund av att bilen modifierats.
– Ferrari hörde bara av sig och sa att jag kunde dra åt helvete. Jag hade satt på ett annat avgassystem… De ogiltigförklarade garantin, vilket innebar att jag blev strandsatt i Monaco utan någon möjlighet att laga bilen.

Ett av problemen enligt tillverkaren var att Nico monterat ett Novitec-avgassystem. Det är ett populärt men icke originalt Ferrari-avgassystem som ändrar ljudet från den 6,5-liters V12-motorn som sitter i.
Men han menar att problemen började innan avgassystemet installerades.
– Allt började bara tre dagar efter att jag fått bilen. Efter att ha fixat de första problemen tog jag bilen på en roadtrip. Det var då jag monterade avgassystemet från Novitec.

Nico betalade själv för att få bilen hem till Nordirland från Monaco. Flera verkstäder och experter har sedan dess försökt hitta felet utan framgång. Ferrari skickade till slut en tekniker från Maranello som efter 1 600 kilometers resa identifierade en lös kontakt i bromssystemets styrdon.
– Trots att felet bara var en lös kontakt har bilen kostat mig över 150 000 pund. Och problemen fortsätter, säger britten som räknar både leasingkostnader och reparationskostnader.

Totalt har bilen varit på sex olika verkstäder och stått still längre än den körts. På två år har Nico lagt över 900 000 kronor på enbart reparationer för en bil han knappt kunnat använda, hävdar han. Och när Ferrari till slut återställde garantin och bilen verkade fungera, höll det bara i några dagar innan nya felmeddelanden dök upp.

– Det här är löjligt. Ni har lämnat mig strandsatt i Monaco och i Vietnam. Jag har betalat allt och ni har bara lämnat mig att klara mig själv. Det här skitbygget ni har tillverkat är inte ens lämpat för vägen. Ni har sju dagar på er att lösa det här – ersätt bilen eller ge mig pengarna tillbaka, kräver Nico.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt