Fem dog i brinnande elbil – nu stäms Tesla

Fem personer miste livet när en Tesla Model S fattade eld efter en våldsam krasch. Enligt de anhöriga gick dörrarna inte att öppna. Nu stämmer familjen biltillverkaren för dödsolyckan.

Olyckan inträffade i Verona i delstaten Wisconsin i USA förra året. Paret Jeffrey och Michelle Bauer färdades tillsammans med tre andra personer när bilen körde av vägen och kraschade in i ett träd. Elbilen bilen började brinna och alla fem dog i lågorna när de inte kunde ta sig ut.
– Teslas designval skapade en mycket förutsebar risk: att passagerare som överlever en kollision blir instängda i en brinnande bil, står det i stämningsansökan skriver Reuters.

Enligt familjens advokater slutade de elektriska dörrhandtagen att fungera efter krocken, när bilens batteri skadades och strömmen bröts. Tesla Model S har inga vanliga mekaniska handtag och utan el gick det varken att öppna dörrarna från insidan eller utsidan. En granne som ringde räddningstjänsten berättade att hon hörde skrik inifrån bilen. Men ingen kunde ta sig ut.

De fyra barnen till Jeffrey och Michelle Bauer har nu lämnat in en stämningsansökan mot Tesla. De menar att företaget sedan tidigare känt till problemet med elektriska dörrsystem som slutar fungera vid batteribrand, men ändå valt att inte ändra konstruktionen.
– Tesla gjorde ett medvetet avsteg från kända och beprövade säkerhetsåtgärder, skriver familjens advokater enligt Reuters.

Tesla har inte kommenterat stämningen. Men det är inte första gången företaget anklagas för samma sak. Amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har redan öppnat en särskild granskning av Teslas dörrsystem. Oron växer även i Europa, där hundratusentals elbilar från flera märken rullar med samma typ av elektriska handtag och dolda nödöppningar.

Efter flera olyckor där människor fastnat i elbilar med strömlösa dörrar har EU och FN påbörjat ett gemensamt arbete för att se över reglerna. Den nederländska myndigheten RDW, som godkänner Teslas bilar för hela EU-marknaden, har tidigare bekräftat för Carup att frågan är under granskning.

De elektriska dörrarna slutar fungera när dörren går. En dödsolycka i Tyskland när en far och hans barn brann inne fick stor uppmärksamhet över hela världen.

– Om en möjlig bristande överensstämmelse identifieras för ett fordon som har typgodkänts av RDW, startar vi en utredning eller kontaktar tillverkaren för att avgöra om åtgärder behövs, säger Sabrina van Kester, kommunikationsansvarig på RDW, till Carup.

Enligt RDW behandlas frågan nu på hög nivå inom både EU och FN:s arbetsgrupp för passiv säkerhet.
– Ämnet är under aktiv behandling av både Europeiska kommissionen och FN:s grupp för passiv säkerhet. Det kan i förlängningen leda till uppdaterade regler som bättre speglar den tekniska utvecklingen, uppger RDW.

Om EU:s granskning visar att bilar med infällbara handtag inte uppfyller säkerhetskraven kan konsekvenserna bli stora med krav på ändringar, återkallelser eller till och med försäljningsstopp. För familjen Bauer i Wisconsin är det dock redan för sent. De hoppas nu att rättsprocessen mot Tesla ska förhindra att fler dör instängda bakom dörrar som inte går att öppna.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt