Här är färgerna som knäcker värdet på din bil. Rosa är en mardrömsfärg.
– En bil som sticker ut för mycket – eller på fel sätt – kan bli ett hinder även om priset är rätt, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Varannan svensk bilköpare kan rata bilen – bara för att den har fel färg. Det avslöjar en ny Sifo-undersökning från bilförmedlaren Kvdbil. Färgen som avskräcker flest bilköpare mest är rosa tätt följt av lila, orange och gul.
– Färg kan tyckas vara en ytlig faktor, men för många bilköpare är det en del av bilens identitet. En bil som sticker ut för mycket – eller på fel sätt – kan bli ett hinder även om priset är rätt, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Den som ska köpa ny bil och vill ha ett bra andrahandsvärde bör välja bort alltför grälla färger. Den som väljer en grå bil riskerar bara att en någon enstaka procent stör sig på färgen.
– Det här är också något att tänka på, även om man själv inte stör sig på färgen. Den kan påverka andrahandsvärdet och göra bilen svårare att sälja vidare i framtiden.

Män är mer kräsna än kvinnor. Bara 28 procent uppger att de är öppna för alla färger, jämfört med 36 procent av kvinnorna.
Män är också mer negativa till rosa (57 %) än kvinnor (46 %), och betydligt fler män än kvinnor skulle undvika en bil som är brun (26 % jämfört med 18 %) eller beige (22 % jämfört med 14 %). Kvinnor är i stället mer skeptiska till färger som orange, gul, samt tvåfärgade eller mönstrade bilar.
Färgerna vi helst undviker:
Rosa: 52 %
Lila: 44 %
Orange: 43 %
Gul: 38 %
Brun: 22 %
Färgerna vi stör oss minst på:
Mörkgrå: 1 %
Ljusgrå: 3 %
Mörkblå: 3 %
Svart: 3 %
Silver: 4 %
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 13–21 mars 2025. Totalt intervjuades 1050 personer i åldern 20–79 år med tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Vanligaste färgerna på svenska bilar
Färg | Antal bilar | Andel av bilparken |
Vit | 1 015 381 | 19,8 % |
Svart | 896 967 | 17,5 % |
Grå | 756 238 | 14,8 % |
Silver | 462 006 | 9,0 % |
Röd | 451 178 | 8,8 % |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter