Får miljarder i bonus och lämnar Sverige – dubblad export av elbilar

Exporten av elbilar har mer än fördubblats i år, kan Carup avslöja. Till och med maj har över 1300 elbilar försvunnit ut från Sverige. Forfarande är det fritt fram att exportera elbilar direkt efter att de fått 70 000 kronor i bonus av staten. 

Elbilarna tar mer och mer över Sveriges nybilsförsäljning och för första gången är helt elektriska bilar den mest sålda motortypen. Försäljningen drivs på av att nya elbilar får 70 000 kronor i klimatbonus av staten när bilen är sex månader gammal. Det har sålts så många elbilar att regeringen fått skjuta till 3,9 miljarder kronor extra i till bonuspotten. Totalt beräknas klimatbonus för elbilar och laddhybrider i år kosta 7,4 miljarder kronor. 

Men alla elbilar som säljs i Sverige och får bonus stannar inte i landet. Carup har granskat exportsiffrorna hittills för 2022. Exporten av elbilar har mer än fördubblats i år, upp med 108 procent, enligt ny statistik som finns tillgänglig från Car.info. Totalt har 1355 elbilar lämnat landet, samtidigt som det har importerats 457 begagnade elbilar. Det är ett kraftigt trendbrott från förra året då exporten minskade. För den som köper en elbil är det fritt fram att exportera bilen efter att klimatbonusen på 70 000 kronor inkasserats. Den allra mest exporterade elbilen är Hyundai Kona. Nissan Leaf och Audi e-tron är andra elbilar som ofta exporteras.

Även exporten av laddhybrider ökar, upp med åtta procent till och med maj. Hittills i år har över 4000 laddhybrider lämnat Sverige. De vanligaste laddhybriderna att exportera från Sverige är Volkswagen Passat, Mitsubishi Outlander och Volkswagen Golf. Totalt sett har bilexporten minskat med 6,5 procent hittills i år, så både elbilar och laddhybrider går mot strömmen. 

Tidigare har det föreslagits att ett nytt system ska göra det svårare att exportera elbilar som fått bonus från Sverige. Ett förslag var att den första ägaren skulle få betala tillbaka 70 000 kronor oavsett om en senare ägare exporterade bilen. Men förslaget rann ut i sanden, och något nytt förslag kom aldrig. Nu är det kanske dags att se över systemet igen. 

Elbilarna som exporterats mest i år

Hyundai Kona- 129
Nissan Leaf- 127
Audi e-tron – 124
Kia Niro- 119
Volkswagen ID.3- 113
Peugeot e-2008- 100
Volkswagen ID.4 – 70
Volvo XC40- 61
BMW X3- 55
Ford Mustang Mach-E- 47
Mercedes-Benz EQC – 45
Renault ZOE- 42
Skoda Enyaq iV – 37
BMW i3- 31
Polestar 2 – 28
Porsche Taycan- 26
Volkswagen Golf- 24
Kia Soul- 21
Tesla Model S – 21
MINI Hatch- 17
Hyundai Ioniq- 15
Tesla Model 3 – 14
Jaguar I-Pace – 14
Peugeot 208 – 10
Nissan NV200  – 9