Det börjar som ett vanligt bilspanande i Dubai men slutar med något betydligt större. En provkörning av en helt unik Koenigsegg byggd för självaste FIA-bossen.
– Det här var verkligen inte planerat skulle hända idag, säger Tim Burton, känd som Shmee150.
Shmee150 är en brittisk bil-Youtuber som byggt en stor internationell publik genom videor om exklusiva sport- och hyperbilar, bilresor världen över och sitt eget garage känt som ”Shmuseum”. Den här gången inser han snabbt att dagen är på väg att ta en oväntad vändning när han är på Dubai Autodrome. Han får syn på en svensk hyperbil som sticker ut rejält och historien slutar inte där.
Bilen heter Koenigsegg Chimera och tillhör FIA:s president Mohammed Ben Sulayem. Även om den visas upp tillsammans med några av världens mest extrema maskiner på mässan så är Koenigsegg Chimera unik. Inte minst för att den bara finns i ett enda exemplar.
– Det här är en helt galen samling bilar. Men Chimera är något helt annat, konstaterar Shmee150.
Chimera kom till efter att Mohammed Ben Sulayem bad Koenigsegg bygga något helt unikt. Christian von Koenigsegg accepterade projektet direkt. Slutresultatet presenterades första gången i Båstad under bileventet The Aurora där bilen väckte stor uppmärksamhet just för att den bröt mot allt som brukar gälla för hyperbilar.
Grunden är en Koenigsegg Agera RS. Men där slutar likheterna snabbt. Under karossen sitter samma dubbelturbomatade V8 som i Koenigsegg Jesko, med upp till 1 600 hästkrafter. Vikten ligger runt 1 400 kilo, vilket gör Chimera till den Koenigsegg med mest effekt i förhållande till vikt som någonsin byggts.
– Det här är en Agera RS, men ingen vanlig Agera RS. Allt här inne är Jesko, säger Shmee150 medan han går runt bilen.

Kraften skickas genom Koenigseggs LST-växellåda, hämtad från Jesko men med en avgörande twist. Chimera kan köras på tre sätt: helt manuellt, med paddlar eller i helautomatiskt läge. Den manuella lösningen är hämtad från jubileumsbilen CC850 och bygger på en elektroniskt styrd koppling.
– Du kan köra den som en ren manuell bil, men också låta den göra allt själv. Det är helt unikt, säger Shmee150.
Kombinationen av Agera-chassi och Jesko-teknik var långt ifrån självklar. Agera-plattformen är flera år äldre och omkring fem centimeter kortare än Jesko, vilket gjorde att många elektriska system inte passade direkt. Enligt Christian von Koenigsegg krävdes omfattande omarbetningar för att få allt att fungera tillsammans. Men bakom ratten märks inget av det.
– Den känns inte kompromissad på något sätt. Allt känns naturligt, som om bilen alltid varit tänkt så här, säger Shmee150.

När Shmee150, som egentligen heter Tim Burton, tar ut Chimera på banan beskriver han upplevelsen som rå och omedelbar. Trots siffrorna handlar det inte bara om fart utan om hur bilen reagerar.
– Responsen är helt brutal. Den bara fortsätter trycka på, hela tiden, säger han.
Runt Chimera står andra bilar ur samlingen. Mercedes CLK GTR, Koenigsegg Regera, Bugatti Chiron Super Sport och Bugatti Bolide. Men trots sällskapet är det Koenigsegg-bygget som drar flest blickar.
– Det här är en sådan bil som får dig att stanna upp och bara ta in vad du upplever, säger Burton.
Kanske för att Chimera inte är byggd för rekord eller serieproduktion. Den är ett tekniskt experiment, format helt efter en kunds önskemål och något Koenigsegg först sa att de inte tänkte upprepa.
– Vi kommer inte att göra det här igen. Det är för mycket arbete och kostar enorma summor, säger Christian von Koenigsegg.
Samtidigt skrev vi nyligen om hur FIA-bossen Mohammed Ben Sulayem avslöjade att ett nytt monsterbygge från just Koenigsegg kan vara på väg. Då sa han “ni får se snart”.
– Allt som är byggt av människor kan förbättras av människor. Det är hela poängen, säger Ben Sulayem.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















