En kvinna i Västergötland lyckades göra något som annars brukar vara nästintill omöjligt. Hon fick rätt i ARN. Och lyckades häva avtalet på sin privatleasing för sin Jeep Compass, uppger Vi Bilägare.
Privatleasing är ett populärt sätt att köra ny bil utan att binda upp sig på ett köp. Men den som leasar har inte samma skydd som en vanlig bilköpare och när något går fel kan det bli en dyr och frustrerande historia. Det är något som en kvinna i Ulricehamn nyligen fick erfara och som Vi Bilägare skriver om.
Hon tecknade ett avtal om att privatleasa en Jeep Compass Plug-in Hybrid. Men efter bara 3 900 mil gav växellådan upp. Bilen hamnade på verkstad och blev kvar där i över fem månader. När den väl var reparerad hann hon bara köra fyra mil innan den havererade igen. Trots att hon stått utan sin bil under större delen av tiden fortsatte leasingkostnaderna att ticka på som vanligt.

Till skillnad från ett vanligt bilköp täcks inte privatleasing av konsumentköplagen. Det gör att villkoren i själva leasingavtalet blir avgörande om något går snett. I det här fallet menade leasinggivaren som är Santander Bank att de fullföljt sin del av avtalet eftersom kvinnan delvis haft tillgång till en lånebil.
Men när fallet prövades av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gjorde myndigheten en annan bedömning. De slog fast att avtalet gällde just den specifika Jeep som kunden tecknat kontrakt på. Eftersom bilen under lång tid inte kunnat tillhandahållas ansåg ARN att banken brutit mot avtalet.
Beslutet innebär att kvinnan får häva leasingavtalet. Något som annars är mycket ovanligt vid privatleasing. Däremot får hon inte tillbaka de pengar hon betalat in under tiden, eftersom hon vid vissa perioder haft tillgång till en ersättningsbil.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.