Han gömde den superunika Lamborghini Diablon i 10 år i sitt garage i Gällivare. Efter att Loffe nobbat Zlatan såldes bilen för 10 miljoner till USA. Den nya ägaren av superbilen tillhör jetseteliten i Florida.
– Jag får rapporter och bilder hela tiden, jag har sett Donald Trump samt en massa andra kändisar sitta i bilen, säger Loffe Nilsson.
Vi reser tillbaka till 1998. Juniorlandslaget i fotboll samlades i Göteborg och en ung Zlatan Ibrahimovic fick syn på en bil som väckte hans innersta drömmar. Det var en Lamborghini Diablo.
– Han skrev om den i sin bok att han en dag skulle ha just den här bilen, med en registreringsskylt där det står “Toys”.
Men Zlatan fick aldrig bilen. Och för det ska han nog klandra agenten som fick uppdraget att genomföra affären med den vänliga norrbottningen.
– Agenten skulle ha hälften av de sju miljonerna och då sa jag till honom att om Zlatan kom själv skulle han få den gratis. Men de hörde aldrig av sig igen.
Den här bilen köpte Loffe i Göteborg för 24 år sedan. Betalningen var hans gamla Ferrari Testarossa och 400 000 i reda pengar. Då visste han inte hur unik den här Lamborghinin var. Det visade sig nämligen senare att det var en speciell prototyp.
I grunddesign av Marcello Gandini och sedan slutförd av Horacio Pagani, hans exemplar visade sig vara använd som utvecklingsbil innan den såldes vidare och hamnade i Göteborg.
– På den tiden var det inte lika mycket pengar i de här bilarna. Numera har det blivit något alldeles fruktansvärt, men det beror på att många köper dem som investeringsobjekt.
Efter debaclet med Zlatan gick Loffe och funderade. Han behövde sälja bilen vidare. Den gick inte att försäkra i Sverige och blixten hade slagit ner hos grannen. Han hade ingen lust att se den gå om intet.
– Jag hade inte kört bilen på tio år, de byggde så förbannat med farthinder och den var väldigt låg, så jag vågade inte ta ut den på vägarna. Den stod där och jag funderade på att sälja den.
Men tiden gick och Loffes underbara Lamborghini stod ensam i garaget i Gällivare och längtade ut på vägarna. En dag stod han uppe på en stege och målade, när det ringde på telefonen.
– Jag trodde det var en sådan där telefonförsäljare igen, de ringer ju hela tiden. Men jag svarade ändå och då var det en man som ringde från USA och ville köpa bilen.
Loffe blev glad. Han letade efter ett nytt hem åt bilen, men ville väldigt gärna att det skulle vara någon som tog hand om den på rätt sätt.
– Vi pratade och han berättade att hans pappa hade varit med och byggt bilen, så den mannen visste precis allting.
Efter det samtalet verkade allt lovande. Loffe förberedde sig för att sälja bilen. Men så plötsligt slutade det ringa, Loffe tappade hoppet och trodde kanske att han aldrig skulle få bilen såld.
– Men till slut ringde det igen, och den här gången var det samma karl igen. Det hade gått ett par år. Men den här gången kom en delegation från USA, de gick igenom bilen under tolv timmar, tog tusentals med bilder. Dessutom hade man med sig någon som filmade, det skulle bli en dokumentär.
Loffe funderade på vad han skulle ta betalt. Själv hade han lagt en miljon och ville nog ha tillbaka de pengarna.
– Efter att de åkt så ringde man till mig, jag sa att jag ville ha en miljon. Då erbjöd de en miljon dollar och då var valutan fördelaktig för mig, såklart sa jag ja direkt.
Sedan dröjde det inte länge förrän bilen transporterades iväg.
– Det kom en man hela vägen från Belgien, han lyfte upp bilen med en vinsch, det tog honom två minuter, sedan frågade han mig vad jag satt för pris. Sedan svarade han, det var lågt.
Bilen kördes till Bryssel och flögs sedan hela vägen till USA. Den nya ägaren finns i Florida och tillhör jetsetlivet.
– Jag får rapporter hela tiden och en del bilder, jag har sett både George Bush och den där Donald Trump, samt en massa andra kändisar sitta i bilen.
Hans Lamborghini som en gång stod och dammade i ett garage i Gällivare, är i dag en internationell celebritet.
– Den åker runt på utställningar, jag har sett att den varit i Thailand, avslutar Loffe Nilsson, en godmodig man i sina bästa år kring 74.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.