Här är det dramatiska spelet bakom kulisserna när Volkswagens högsta chef tvingades avgå.
Herbert Diess fick ovetande sparken när han var på resa i USA – och fick beskedet när han landat i Tyskland.
Nu kan han trösta sig med en fallskärm på över 300 miljoner kronor.
Volkswagen sparkade sin koncernchef Herbert Diess i fredagskväll. Nu avslöjar Autonews och Automobilwoche spelet bakom den oväntade avgången. Bara två timmar innan han fick sparken postade Herbert Diess ett glatt inlägg på Linkedin där han önskade alla anställda trevlig semester och skrev ”Vi är väl positionerade för andra halvåret.”
Enligt Autonews startade sparkningen med att medlemmar ur Volkswagens mäktiga styrelse i mitten av juli började diskutera om Diess ska sparkas medan han var bortrest i USA. I förra veckan hade mäktiga medlemmar ur familjen Piech och Porsche bestämt sig för att Herbert Diess dagar var räknade.
Strax efter att Herbert Diess landat efter ett besök hos Volkswagens fabrik i Chattanooga, Tennessee, fick han chockbeskedet om att han skulle avsättas. Även Volkswagens mäktiga fackföreningar var emot Diess eftersom de fruktade att hans snabba förändringar mot elbilar skulle äventyra bilarbetarnas jobb. På fredagskvällen hölls en omröstning där styrelsen enhälligt röstade för att Diess skulle avsättas.
Herbert Diess rekryterades från BMW och hade enligt experter för få bundsförvanter inom Volkswagen, där många i ledningen arbetat 10-tals år på bolaget. Flera konflikter med fackföreningar och styrelsen blev till slut för mycket, i kombination att Volkswagen misslyckats med utvecklingen av mjukvara, något som försenar flera bilmodeller från Audi och Porsche med ett år. Det som till slut ska ha fällt avgörandet var att Diess anklagade Porsche och Audi för att ha äventyrat projektet genom särskilda önskemål om programvaran.
Så sent som för ett år sedan förlängde styrelsens hans kontrakt som koncernchef till 2025. Det betyder att Herbert Diess kommer att få full lön trots att han inte längre är koncernchef. Enligt Autonews kan fallskärmen uppgå till 300 miljoner kronor.
Under Diess år i ledningen från 2018 och fram till idag har Volkswagen tagit stora kliv inom elektrifiering. Volkswagen sålde ifjol över 400 000 elbilar och ID.4 var världens fjärde mest sålda elbil. Herbert Diess har vid flera tillfällen sagt att takten måste öka och hyllat Tesla, något som inte varit populärt inom Volkswagen.
Diess efterträds nu av Porsches vd Oliver Blume, en verklig långvägare inom koncernen som började som praktikant på Audi 1994 och har jobbat sig upp från lackerings- och plåtverkstaden i Ingolstadt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter