Toyota förvandlar Corolla till brutal busbil. Nya GR Corolla får 305 hästkrafter. Den rallyinspirerade GR Corolla får justerbar fyrhjulsdrift och 305 hästkrafter från en trecylindrig motor.
Toyota Corolla är en av de mest pålitliga bilmodellerna, men har aldrig varit känd för att vara rolig och körglad. Det vill Toyota ändra på och släpper den råa versionen GR Corolla med 305 hästkrafter vid 6500 varv per minut istället för 122 hästkrafter som familjeversionen har. Toyota har ännu inte avslöjat hur snabb GR Corolla är.
Kraften kommer från en riktigt ettrig trecylindrig motor med turbo som är kopplad till en sexväxlad manuell låda. Vridmomentet är 370 Newtonmeter. Fyrhjulsdriften är justerbar och kan fördelas fram/bak med 60:40, 50:50 och 30:70. Omställningen görs med en ratt i kupén.
För att inte vikten ska sedan iväg har Toyota gjort stora delar av bilen i aluminium, bland annat framdörrarna och motorhuven. GR Corolla väger in på 1474 kg, vilket är 86 kg mer än standardversionen. Toyota har förstärkt bottenplattan med fler svetspunkter och mer lim än på vanliga Corolla, det gör bilen mer vridstyv. För att göra en Corolla körglad behövs också nya fjäderben, andra fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare. Exteriören har tuffats till rejält med luftintag, breddad kaross och skärmar, sidokjolar med GT-Four-märke och ett annorlunda avgassystem med tre utblås.
Toyota släpper också en Circuit Edition som får kolfibertak som sänker vikt och tyngdpunkt. Banversionen får en större bakvinge och röda bromsok. Bilen lanseras under hösten 2022.
Fakta Toyota GR Corolla
Motor: 1,6-liters turboladdad trecylindrig
Effekt: 305 hk / 370 Nm ridmoment
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, justerbar fyrhjulsdrift
Mått: 441 cm x 185 cm B x 145 cm (L/BH)
Vikt: 1 474 kg
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter