Flera stora tidningar sprider falska uppgifter om chockhöjd skatt för laddhybrider nästa år. Sanningen är att de flesta nya laddhybrider inte påverkas alls nästa år, utan först året efter.
I Sverige har det blivit en trend just nu där flera stora tidningar går ut och varnar om chockskatt på laddhybrider nästa år. Såväl Aftonbladet och som flera andra tidningar går ut med att att vissa laddhybrider kan få sin skatt höjd med 1400 procent nästa år och lyfter fram BMW-modellen X1 xDrive25e som ett exempel på en bil som kommer få sin skatt höjd redan nästa år. Problemet är att uppgifterna som de går ut med inte stämmer.
– Ett räkneexempel från den oberoende organisationen ICCT på BMW-modellen X1 xDrive25e visar att koldioxidutsläppet på den kan öka från 45 gram per kilometer till 96 gram 2026 och 122 gram till 2027, då beräkningsmodellen ändras igen. Det skulle innebära en höjd skatt från 360 kronor per år till 2 607 kronor nästa år och till 5 389 kronor 2027. Det är en höjning med hela 1 400 procent, skriver Aftonbladet.

Men uppgifterna stämmer inte. Sanningen är att skatten på BMW-modellen inte kommer att påverkas. När Carup ringer till en BMW-handlare är förvirringen stor, men de bekräftar att laddhybriden kommer ha ett koldioxidutsläpp enligt WLTP på upp till 63 gram nästa år. Det betyder att bilen fortfarande hamnar under den svenska malusgränsen på 75 gram per km. Därmed är bilen befriad från fordonsskatt även under 2026.
Tidigare har Teknikens Värld och Expressen varnat för att Volvo XC60, som är Sveriges mest sålda bil, kommer få sin skatt höjd nästa år. Detta är däremot något som Volvo tydligt har dementerat. Samtliga versioner av Volvo XC60 klarar sig under den nya skattegränsen.
– Detta påverkar hybrider med utsläpp över 75 gram, med 107 kronor per gram. Om man ser till vår bästsäljare XC60 T6 Nordic Edition släpper den ut 66 gram enligt de nya beräkningsgrunderna, så för den kommer varken skatt eller förmånsvärde att påverkas, säger Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars.

Det är först den 1 januari 2027 skärps beräkningsgrunden så att nästan alla nya laddhybrider som säljs ser ut att får fordonsskatt i Sverige. Helt nya laddhybrider som typgodkänns under 2026 kan också få skatt, men dit hör varken BMW X1 eller Volvo XC60. Det är idag för tidigt att säga exakt hur det kommer att slå mot olika bilmodeller i Sverige. Här kan du läsa mer exakt om hur reglerna för laddhybrider förändras. Bilköpare som är oroliga kan fråga sin bilhandlare om hur mycket CO2 den aktuella bilen släpper ut. Är värdet under 75 gram per km är bilen befriad från fordonsskatt även 2026.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.















