Fällan med reservdelar – hjulen på elbil lossnade

Tomas Ardenvik sökte på sitt registreringsnummer och köpte hjullager på en stor nätsajt. Då lossnade framhjulen på hans elbil och höll på att trilla av. Nu vill han varna andra för fällan.
– Jag fick upp förslag på hjullager som skulle passa, när vi körde tog det tvärstopp, säger han.

Thomas Ardenvik bor i sommarstaden Båstad. Därifrån pendlar han varje dag till gymnasieskolan i Halmstad för att arbeta. Thomas har en Volkswagen elbil för att göra resorna billigare. Och den fungerade bra, men precis som alla andra bilar behöver den ibland repareras.
– Jag har en Volkswagen ID.3 som har gått cirka 7000 mil. Det började låta från hjullagren, så jag tänkte att det var dags att byta dem, säger Thomas Ardenvik.

Thomas är ganska händig. Dessutom har han kompisar på jobbet som har mekat med bilar hela livet. Därför tänkte han spara en slant och få jobbet gjort billigt. Han gick en på en stor reservdelssajt och skrev in sitt registreringsnummer för att allt skulle bli rätt.
– Då gick jag in på Skruvat.se, där kunde man skriva in sitt registreringsnummer och så fick jag upp förslag på hjullager som skulle passa för min bil. Det var dessutom SKF och det är ett bra märke, så jag slog till, säger Thomas Ardenvik.

Thomas Ardenvik sökte på bilens registreringsnummer för att få ett passande hjullager. Nu vill han varna andra för att inte lite på föreslagna reservdelar.

Snart kom ett paket från leverantören. Thomas ringde sin kompis för att be honom om lite assistans.
– När det blev dags att byta dem så hjälpte min kompis till. Vi jobbar på Transportprogrammet i Halmstad tillsammans och han har många års erfarenhet av att arbeta som mekaniker, säger Thomas Ardenvik.

Allt såg ok ut. De nya hjullagren verkade passa till hans bil och det blev inga bekymmer under arbetet.
– Min kompis sa att de här hjullagren borde passa, även om de inte var sammanpressade. Han förklarade att det fanns de som är sammanpressade också, säger Thomas Ardenvik.

Snart blev det dags att provköra bilen med de nya hjullagren. Men det dröjde inte länge innan Thomas förstod att något var riktigt galet.
– Sedan körde jag, men hann inte mer än 500 meter. Sedan tog det tvärstopp och när jag steg ut för att titta såg jag att framhjulen var på väg att ramla av. Det visade sig att de här hjullagren endast ska monteras på bilar med en drivaxel. Det borde vara en bult som gjorde att hjullagren inte separerade, säger Thomas Ardenvik.

Thomas gick genast in på Skruvat.se. Han läste all information men hittade inget som kunde förklara det som hänt med hans bil.
– Det stod inget på deras webbplats om detta. Men jag kontaktade Skruvat.se och frågade. Då sa de att man måste ha ett originalnummer och att man inte bara kan gå efter det som står på deras webbplats, säger han.

Lagret från SKF kom upp som passande till hans Volkswagen ID.3. Men det visade sig att det var ödesdigert att lita på det.

Nu inträffade olyckan på en liten ödslig landsväg. Men Thomas ryser vid tanken om det skett ute på den stora vägen när han reser till jobbet under rusningen.
– Tänk om det är fler som tänker som jag och om det hade hänt på motorvägen mellan Båstad och Halmstad, då vet man inte om jag stått kvar här idag, säger han.

Han har flera gånger kontaktat Skruvat.se om det som hänt. Han tycker att man borde kunna lita på sökfunktionen med registreringsummer. Men de slår ifrån sig och vägrar erkänna något ansvar.
– Nu tar det inget ansvar alls. Skruvat.se säger bara att jag har gjort fel. Vi vände oss till Motor Halland. De skulle ha 14 500 kronor för att byta hjullagren. Men jag och min kompis köpte egna och bytte dem själva, säger Thomas Ardenvik.

Thomas Ardenvik fick en salt nota till slut. De felaktiga hjullagren hade ställt till med skada.
– Då upptäckte vi att även bromssadlar och bromsbelägg har fått sina törnar av de här hjullagerna. Det blir ungefär en kostnad på 7000 kronor, säger han.

Frågan är knepig. Därför vänder vi på Carup.se oss till Fordonsjurist Ulf Stefansson.
– Företagen garanterar ej att allt passar. Rent allmänt finns det i vissa fall bruksanvisningar. Om bruksanvisning saknas ska det finnas en upplysning om att reservdelen bör monteras av fackman i enlighet med fordonstillverkarens anvisningar, säger han.
Vi har sökt Skruvat.se för en kommentar, men de har inte svarat.
Tipsa om nyheter: [email protected]
LÄS MER: