Fällan med räckvidd i elbilen: ”Obrukbar”

Han trodde att elbilen skulle klara firmans jobb utan problem. I annonsen stod det nästan 27 mil i räckvidd. Men snickaren gick i en fälla.
– Det var omöjligt att komma över 120 kilometer, säger hantverkaren Marcin Niec.

När Marcin Niec utanför Ålesund köpte sin första elbil till företaget var kraven tydliga. Bilen behövde klara de återkommande arbetsresorna på omkring tio mil tur och retur. Valet föll på en begagnad Renault Kangoo Express, årsmodell 2021. I annonsen uppgavs räckvidden till 274 kilometer enligt WLTP. Men snabbt insåg han att det inte stämde.
– För mig är bilen nästan obrukbar. Den klarar inte resan fram och tillbaka på en laddning, vilket var en förutsättning för hela köpet, säger Niec till Motor.

Han var medveten om att uppgiven räckvidd sällan stämmer exakt i verklig körning, särskilt inte på kalla och regniga västlandsvägar. Men med nästan 30 mil på pappret fanns det marginal. När bilen levererades märkte han direkt att något inte stämde. Räckvidden sjönk snabbt och betydligt mer än väntat. I praktiken gick det inte att köra mer än cirka elva till tolv mil på en laddning.

För att få svar lät han bilorganisationen NAF testa bilen. Beskedet kom samma dag rätt räckvidd för modellen är omkring 230 kilometer enligt WLTP och inte 274 kilometer. Det innebär att uppgiften i annonsen låg runt 16 procent för högt. Problemet är större än bara arbetsresorna. När Niec är ute på uppdrag behöver han även kunna köra till bygghandeln. Men med bilens faktiska räckvidd vågar han inte ta risken.

Han vill nu häva köpet, men bilhandlaren säger nej. Företaget menar att uppgifterna i annonsen är korrekta.
– Vi hämtar våra siffror från OFV (branschorganisation som samlar in data om bilar, reds. anmärkning). Där är bilen angiven med en elektrisk räckvidd på 274 kilometer, säger bilhandlarens vd Sheraz Ali till Motor.

Trots att köparen i flera mejl påpekat att siffran inte stämmer har bilhandlaren hållit fast vid sin linje. Först efter att tidningen Motor kontaktade företaget uppgav man att man nu ska ta in uppgifter från Renault Norge för att reda ut saken. Förklaringen ligger i hur räckvidden har mätts. Den aktuella modellen lanserades redan 2017 med ett batteri på 33 kWh. Då mättes räckvidden enligt den äldre NEDC-standarden, som är betydligt mer generös än dagens mätmetoder. Resultatet blev runt 270 kilometer.

WLTP som infördes som ny standard från 2018 ger mer realistiska värden genom tuffare testförhållanden och högre genomsnittshastigheter. Samma bil som klarar omkring 27 mil enligt NEDC hamnar därför runt 23 mil enligt WLTP och ofta ännu kortare i verklig körning. Trots att bilen är registrerad senare bygger den alltså på en äldre typgodkänd version.

Det är här förvirringen uppstår. I OFV:s register står räckvidden som 274 kilometer, men med en fotnot om att äldre elbilar kan vara mätta enligt NEDC. Det framgår inte tydligt vilken standard som gäller för just denna bil. Renault bekräftar detta för Motor:
– Den här modellen lanserades 2017 och heter ursprungligen Kangoo ZE 33. Det innebär att bilen har ett batteri med 33 kWh netto kapacitet. När modellen lanserades godkändes den med en räckvidd på cirka 270 kilometer mätt enligt NEDC-metoden, skriver Renaults PR-chef Roger Andersen i ett mejl.

Han förklarar att bilen, trots senare årsmodell och registrering, bygger på samma version som lanserades innan WLTP infördes. Juridiskt kan det få konsekvenser. Enligt NAF:s advokat Jens Christian Riege kan felaktiga uppgifter om räckvidd räknas som en brist och han menar att kunden har ett rimligt krav på kompensation.

Däremot är det inte säkert att köpet kan hävas eftersom det rör sig om en firmabil. Då omfattas köpet av köplagen i Norge, som kräver att felet är väsentligt för att hävning ska bli aktuell. En genomgång av annonser visar samtidigt att detta inte är ett enskilt fall. Flera Renault Kangoo med 33 kWh-batteri annonseras fortfarande med en räckvidd på 274 kilometer, trots att siffran bygger på den äldre NEDC-standarden.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt