Fackets nya drag mot Tesla liknar maffiametoder

Snart byter jag fot i striden mellan Tesla och IF Metall. När inte strejken fått avsedd effekt går facket på så hårt med maffialiknande metoder att jag börjar tycka synd om Tesla. Oskyldiga bilägare och seriösa företag som tecknat kollektivavtal blir i första hand lidande av strejken. 

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Låt mig först säga att jag har full förståelse för och stöder den svenska modellen med kollektivavtal istället för att allt ska regleras i lagar. I Sverige har vi till exempel ingen lagstadgad minimilön, istället regleras sådana saker i kollektivavtal. Det är ett system som fungerat bra under väldigt lång tid. Det har skapat flexibilitet och gjort att Sverige har få strejker. 

Det sägs att det är frivilligt för företag att ansluta sig till kollektivavtal, men fackets åtgärder och retorik talar ett annat språk. Jag har till en början känt sympati för IF Metalls strejk och tyckt att Tesla bör ta seden dit de kommer och i likhet med alla andra större seriösa företag teckna avtal som en bottenplatta för personalens villkor. Men den oerhört snabba upptrappningen och den aggressiva retoriken från fackets sida gör att jag börjar tveka och håller på att byta fot. 

De första stridsåtgärderna har inte fått avsedd effekt. Nu sker upptrappningen av konflikten med nya sympatistrejker på över 100 lackverkstäder som faktiskt har kollektivavtal med sådan fart och frenesi att jag börjar tycka att Tesla, bilägare och andra företag som blir lidande känns som ett offer.

Fackets retrorik med ”att Tesla inte kan gömma sig och snart inte har någonstans att gå” börjar låta som maffiametoder i mina öron. LO:s ordförande Susanna Gideonsson tvekar inte på att driva Tesla ur Sverige om det behövs. Är det så man får någon att skriva på ett ”frivilligt” avtal? De senaste sympatistrejkerna drabbar i första hand bilägare och i nästan ingen utsträckning Tesla.

Senast facket utkämpade en liknande strid gällde det Toys R Us på 1990-talet. Toys R Us hade verkligen urusla anställningsvillkor och körde rovdrift på personalen. De flesta av Teslas mekaniker är enligt vad jag hört nöjda och tjänar betydligt mycket mer än IF Metalls minimilön i kollektivavtalet på drygt 20 811 kronor i månaden. 

Det känns som att strejken snart når en punkt då Tesla inte kommer att kunna verka i Sverige längre. Ju hårdare facket går på desto större kommer sympatierna att bli för Tesla. För de är trots allt inte något skurkbolag, utan de gör mycket gott och kör inte rovdrift med sin personal. Även om jag i grund och botten tycker att Elon Musk ska anpassa sig till svenska spelregler.

Facket skulle ha mycket att vinna på att skruva ner tonläget lite och ha en mindre aggressiv retorik. Det är viktigare att försöka skapa förståelse för värdet med kollektivavtal än att utpressa en motpart som med all sannolikhet inte kommer att ge upp innan de tvingas lägga ner sin svenska verksamhet. Vem kommer att ses som skurk och offer när Teslas svenska verksamhet snabbt slagits i spillror och 50 000 bilägare lämnas åt sitt öde? 
LÄS MER: