En fabriksny Volvo 850 GLT som gått 6 mil har hittats efter att ha stått i en husvagnshall i 26 år. Volvon köptes ny 1997 – men kördes aldrig. När kamremmen skulle bytas flyttades den med bärgningsbil.
– Bilen är alltså ny fast 26 år gammal, uppger Toveks som säljer den unika Volvon på auktion.
Ibland dyker det upp bilar som har lurat tiden. Denna Volvo 850 GLT herrgårdsvagn köptes ny hos Volvohandlaren Rejmes Bil i Halmstad i mars 1997. Men bilen kördes aldrig i trafik. Istället fraktades den raka vägen till ägarens husvagnshall utanför Halmstad. Där användes Volvon som utställningsbil i många år.
År 2013 flyttades bilen och genomgick ett kamremsbyte på grund av ålder, trots att motorn var okörd. Istället för att köras till Volvoverkstaden togs bilen dit på en bärgningsbil.
– Därefter kördes bilen tillbaka med bärgningsbil till garaget, och stod där tills vi hämtade den med bärgningsbil hit. Bilen är alltså ny fast 26 år gammal, berättar Toveks auktioner som nu säljer den unika Volvon.
Volvon är i ett fullständigt nyskick, sånär som på någon minimal skada. Lacken glänser som när bilen lämnade fabriken i början av 1997. Plastdetaljerna som brukar vara solblekta ser helt ny ut. Den cremefärgade läderklädseln är helt osutten både i framsätena och baksätena. I bagageluckan ligger en oanvänd och omonterad dragkrok. Mätarställningen är otroliga 6,6 mil efter 27 år.
Det handlar om den sportigare GLT-modellen av Volvo 850 med en 2,5-liters femcylindrig motor på 170 hästkrafter. Bilen har troligen gått mindre än de exemplar som idag står på Volvos museum och är en sällsynt möjlighet för den som vill samla på en unik Volvo 850, Volvos första stora framhjulsdrivna bil. Utropspriset hos Toveks ligger på 100 000 kronor.
Volvo 850 presenterades för första gången den 11 juni 1991. Bilen hade både en nyutvecklad arkitektur och en helt ny femcylindrig motor i aluminium. Motorn var tvärställd i den nya bilen, i en separat hjälpram, och drev framhjulen via en ovanligt kompakt växellåda monterad vid sidan av motorn.
Den stora revolutionen var köregenskaperna. Volvo 850 var riktigt sportig och rolig att köra. Det var också den första stora Volvon i modern tid med mer rundade karossformer, även om modellen idag känns ganska klossig och kantig. Mellan åren 1991 och 1997 såldes 716 903 bilar med modellbeteckningen 850, denna bil kan mycket väl vara den som rullat minst i världen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter