George Russell vann Belgiens Grand Prix i Formel 1. Men nu diskas britten efter att det i efterhand visat sig att han bröt mot reglerna med sin Mercedes-bil. Istället utropas Lewis Hamilton till vinnare.
– Det är ett enormt bakslag för en förare när hans barndomsdröm är att vinna dessa lopp, säger Mercedes stallchef Toto Wolff.
Britten George Russell och Mercedes vann sin tredje F1-seger på Spa i Belgien när strategin med bara ett depåstopp gick hem. Han höll undan för stallkamraten Lewis Hamilton som jagade honom på slutet. Men nu visar det sig att han diskvalificeras och fråntas segern, det uppger FIA.
En Formel 1-bil måste väga minst 798 kg, men när Russells Mercedes tappats på bränsle vägde den bara 796,5 kg.
– Bilen vägdes igen på FIA:s in- och utvändiga vågar och vikten var 796,5 kg. Kalibreringen av utvändiga och invändiga vågar bekräftades och bevittnades av konkurrenten, uppger FIA.
Domarna tog ställning om Russell ska diskas, vilket är följden enligt reglementet. Efter en stunds funderande kom beslutet att Russell diskas. Därmed ska Lewis Hamilton flyttas upp till segern, medan Oscar Piastri blir tvåa och Charles Leclerc blir trea. Max Verstappen blir fyra.
Mercedes stallchef Toto Wolff fick frågan om det kunde vara en skada på bilen som gjorde att den tappat vikt.
– Nej, jag tror att det är en enngångshändelse… du förväntar dig förlust av gummi, kanske mer, men det är ingen ursäkt. Om, om ledningen anser att det är ett regelbrott, så är det vad det är, och vi måste lära oss av det, och som ett team, eftersom det finns fler positiva saker att ta, för George, men det är ett enormt bakslag för en förare när hans barndomsdröm är att vinna dessa lopp, för att sedan få veta att det är borttaget, men han kommer att vinna många fler, säger Toto Wolff.
Det är inte första gången ett F1-stall diskas för viktproblem. BAR fick sina resultat från San Marinos GP raderade. Tyrell fick sina resultat från 1984 diskade efter att stallet fyllt på sitt vatteninsprutningssystem under hela loppen med en blandning av vatten och blyhagel, vilket höjde undervikten 012 över minimiviktsgränsen på 540 kg.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter