F1-stjärnan har kört VW Golf i 9 år – här byter han upp sig

Ända sedan han tog körkort för nio år sedan har Formel 1-stjärnan Carlos Sainz kört en Volkswagen Golf. Nu har Sainz bytt upp sig – och lyckan är total när han får sin specialgjord Ferrari 812 Competizione.
– Nu kommer jag inte bara vara Ferrariförare, jag kommer även att vara Ferrarikund, det är den första bil jag köper, säger Carlos Sainz. 

Spanjoren Carlos Sainz är en av de största stjärnorna i Formel 1 och har de senaste två säsongerna kört för Ferrari. När andra F1-förare berättat att de kört Porsche, Ferrari eller McLaren som vardagsbil har Carlos Sainz hållit fast vid den Volkswagen Golf han fick i 18-årspresent av sina föräldrar för nio år sedan. Men nu är det äntligen dags för bilbyte. 

– Det är den första bil jag köper. Det är väldigt spännande, säger Carlos Sainz inför leveransen som ska göra att han inte bara är Ferrariförare, utan även ägare till den stegrande hästen. 

Ferrari 812 Competizione är lättad med 40 kg och V12:an med vevstakar i titan har 840 hästkrafter.

Och det är e mycket speciell Ferrari han har valt. Han valde frontmotormodellen 812 Competizione, och bilen är specialgjord av Ferraris avdelning för specialbilar. Superbilen är lackerad i en special satinsilverfärgad kulör, delar av motorhuven är i kolfiber och bakdelen är modifierad. Även inredningen är speciell med kolfiberstolar i röd och grå alcantara. Insteget har texten ”Smooth Operator”. Mattorna har siffran 55 inbroderad, Carlos Sainz racingnummer. 

– Wow, den ser fantastisk ut. Jag kan inte förstå att den är min, säger en överlycklig Sainz när han avtäcker bilen. Han blir inte mindre nöjd när han trycker på startknappen och drar i gång V12-motor. Det går inte att ta miste på hur nöjd han är när han provar bilens växlar på den första provturen och konstaterar hur lätt den gör 120 km/h på trean. 

Fartresurserna lär räcka till även för en Formel 1-förare. V12-motorn har vevstakar av titan och en lättad vevaxel. Den varvar ända till 9500 varv och pumpar ur sig 830 hästkrafter och ett vrid på 692 Newtonmeter. Tillräckligt för att Ferrarin ska toppa 340 km/h och göra 0-100 km/h på 2,85 sekunder.