Porsche 959 var den ultimata drömbilen på 1980-talet. Supersportbilen byggdes bara i 292 exemplar och hade en toppfart på 315 km/h. Nu har Formel 1- och Formel E-föraren Nick Heidfeld renoverat sin bil till nyskick hos Porsche.
Porsche 959 Bilen presenterades som en Grupp B-rallybil 1983. Produktionsmodellen gjorde sin debut på Frankfurtmässan 1985. Bilen var ett tekniskt underverk långt före sin tid och var först med nyheter som hastighetskänsliga och justerbara stötdämpare, självnivellerande fjädring, elektroniskt styrd variabel fyrhjulsdrift med flera olika körprogram och däcktrycksövervakningssystem. Karossen var till stora delar gjord av kevlar och aluminum.
Dessutom var Porsche 959 den första produktionsbilen som hade dubbelturbo med sekventiell turboladdning. De två aggregaten som laddade på olika varvtal minskade turbofördröjningen. Motorn hade vevstakar i titan. Porsche byggde endast 292 exemplar av 959 mellan 1987 och 1988. Racerföraren Nick Heidfeld äger sportversionen som är ännu sällsyntare och bara finns i 29 exemplar. Effekten är höjd till 515 hästkrafter jämfört med 450 hästkrafter i originalet. Dessutom saknar bilen luftkonditionering, centrallås, elfönsterhissar och baksäte för att spara vikt.
Trots att Nick Heidfelds exemplar knappt var inkört var det dags att göra en teknisk renovering. Anledningen: Bilen hade körts för lite genom åren.
– Om en sådan tekniskt innovativ bil inte körs regelbundet är lagringsskador tyvärr oundvikliga. Drivlinan och chassit måste ses över i sin helhet; erfarenheten har visat att varje minskning av arbetets omfattning leder till problem på vägen, säger Uwe Makrutzki, chef för fabriksrestaurering på Porsche Classic.
Porsche har sparat verktyg och testutrustning från produktionen och har stor erfarenhet av att renovera 959:or. Nick Heidfelds 959:a visade sig vara chippad av de tidigare ägarna, så styrsystemet fick återställa till original.
– Nästan alla 959:or har varit med oss minst en gång i sitt liv. Så vi har tränat mycket. Tack vare den mycket komplexa tekniken är en 959-översyn alltid ett mycket speciellt och underbart uppdrag, säger Makrutzki.
Nu har Nick Heidfeld fått tillbaka sin bil, och Formel E-föraren är ombedd att köra den minst 10 mil i månaden för att skydda den mot skador av stillaståendet.
– Jag har haft förmånen att köra många högpresterande bilar, men att köra denna högteknologiska legend är något speciellt för mig. Jag var en bilfantast i tonårsåldern i slutet av 1980-talet, och för mig var denna Porsche alltid extraordinär. På den tiden var 959 den snabbaste produktionsbilen i världen och den överlägset mest avancerade. Så än idag kör den inte som en 30 år gammal bil, utan som ett mycket modernare fordon, säger Heidfeld som kört 183 Formel 1-lopp.
Porsche 959 S | ||
Längd bredd höjd: | mm | 4 260/1 840/1 240 |
Hjulbas | mm | 2,272 |
Tjänstevikt (DIN): | kg | 1 350 |
Motor | Antal cylindrar/arrangemang | Sexcylindrig boxer |
Växellåda/drivlina | – | 6-växlad/fyrhjulsdrift |
Cyldindervolym | cm³ | 2,848 |
Uteffekt | kW/HK vid rpm | 379/515 vid 6 900 |
Vridmoment | Nm vid rpm | 561 vid 6 500 |
Acceleration 0 – 100 km/h: | sek. | 3.7 |
Toppfart | km/h | 339 |
Grundpris (1987) | DM | 420 000 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter