En av världens mest sällsynta Corvette-bilar ska säljas på auktion. Bara två exemplar finns av Chevrolet Corvette Stingray ZL-1 med en aluminium-V8 på sju liter. Prislappen är hisnande – ungefär som 15 nya Corvette.
Inte många har hört talas om Chevrolet Corvette Stingray ZL-1. Det är inte så konstigt, för det finns bra två exemplar av specialmodellen som byggdes 1969. Bilen har bara haft två ägare på 53 år och bjuds nu ut till allmänheten för första gången på RM Sotheby’s auktion i Arizona i januari. Priset tros landa på uppemot 32 miljoner kronor, världens näst dyraste Corvette genom tiderna.
Bilen sägs idag ha en mytisk status bland Corvette-entusiaster. Tillvalet med aluminium-V8 gjorde att priset fördubblades när bilen var ny 1969. Det köparen fick för det höga priset var i första hand en sjuliters CanAm-racing-V8 helt i aluminium på 560 hästkrafter.
Endast två köpare fann det mödan värt att välja till ZL-1 som dubblade bilens pris, idag kan vi konstatera att det var ett minst sagt lönsamt val. Bilen levererades ny den 30 december 1968 till John W. Maher från Leechburg, Pennsylvania.
Under huven satt Chevrolets starkaste motor någonsin med ett block helt i aluminium. Sjuliters V8:an har kraftigare vevstakar, specialgjord vevaxel och kolvar, större avgasventiler, en höglyftskamaxel och speciella topplock med ”open chambers”.
Köparen modifierade bilen för att använda den till dragracing, bland annat i backar. Den fick bland annat sidepipes och en annan bakaxel. Ganska snart sprängdes originalmotorn, men trots bilens ovarsamma användande fick John W Maher en ny aluminium-V8 på garanti av Chevrolet.
John W Maher behöll sin bil ända till 2007, och den nye ägaren använde bilen till utställningar. Under 2012 lämnade han in den för renovering och bilen visade sig vara i överraskande bra skick. Sedan 2018 har den stått utställt på Simeone Foundation Automotive Museum i Philadelphia, Pennsylvania.Inför försäljningen har den flyttats därifrån och den beräknas nu säljas för 27-32 miljoner kronor på auktionen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter