Extrema testet: Så klarar sig VW ID.4 GTX på isbana i snöstorm

Hur klarar sig Sveriges mest sålda elbil Volkswagen ID.4 när förhållandena blir extrema? 
Carup testar fyrhjulsdrivna ID.4 GTX i snöstorm på Byskälvens is i Arvidsjaur. 

VINTERTEST PÅ BANA: VOLKSWAGEN ID.4 GTX Redan när jag kliver upp på morgonen i Arvidsjaur inser jag att förhållandena kommer att bli extrema. Kraftigt snöfall, hård vind och 14 minusgrader är förhållanden som är extrema för en stockholmare, där någon centimeter snö kan beskrivas som snökaos. Men även lokalbefolkningen i Arvidsjaur verkar tycka att vädret är smått utmanande denna morgon. 
Volkswagen ID.4: Test, betyg och guide – läs Sveriges största test här

Volkswagen har bjudit in till test av nya elbilen ID.4 GTX på Byskeälvens is utanför Arvidsjaur för att visa vad bilen går för i halka, men så här svåra förhållanden har de knappast räknat med. Den allra vanskligaste biten visar sig vara att köra ID.4 GTX från Arvidsjaur till testbanan, en en enorm slinga som plogats upp på Byskeälven. Snöröken är så tät att andra bilar inte syns förrän det är för sent att bromsa.

Tack och lov är sikten lite bättre när vi kommer fram till isbanan. Det börjar med lugn körning runt en slinga och accelerations- och bromstester. ID.4 GTX känns väldigt säker på halkan och drivningen på framhjulen aktiveras när de behövs. Trots splitternya Hakkapelitta dubbdäck blir bromssträckan på is och snö extremt lång och det är väldigt svårt att bedöma hur snabbt bilen stannar. Många tror kanske att fyrhjulsdrift gör att du kan köra snabbare, men när det blir en paniksituation har bilen precis lika lång bromssträcka.

När antispinnsystemet står i det vanliga läget är bilen väldigt kontrollerad på isen, även när jag kör slalom och pressar den i kurvor, snudd på tråkigt. Med systemet i sportläge blir bilen mer underhållande och bjuder på mer sladdar med bakdelen. Den begränsande faktorn är inte bilens grepp eller fartresurser, det är sikten och den obefintliga konstrasten som gör att man knappt ser var banan går eller var det finns koner. Rutan isar snabbt igen trots att defrostern går på max och vindrutetorkarna arbetar. Men ingen bil, varken el eller förbränningsmotor hade klarat att hålla rutan ren i kraftigt snöfall i kombination med kyla. 

Dags att sätta ID.4 GTX ännu mer på det hala genom att köra den på en tuffare och snabbare isslinga. Intrycket är detsamma och bilen går att köra snabbt i böjarna, både med DSC aktiverat och DSC i sportläget. Jag hade kunnat köra snabbare om sikten genom den isiga vindrutan varit bättre och det funnits kontraster mellan snödrivorna. 

Efter ett tag blir jag övermodig och gasar för hårt och brakar av banan, hårt in i en snödriva. Snön virvlar upp och täcker vindrutan helt, jag blir pinsamt nog tvungen att ropa i radion: ”Bil nr 12 här, jag sitter fast”. Fördelen med en isbana är att man kan göra bort sig utan att bilen eller föraren får några som helst blessyrer, det enda som skadades var självförtroendet.

Två tyska instruktörer i en Volkswagen Touareg kommer tack och lov och drar loss mig. Men jag lär mig ingenting, det tar bara några minuter så har jag kört fast igen. Och jag kan inte skylla på bilen, den känns väldigt stabil och säker både i sportläge och komfortläge. ID.4 GTX är ett stort lyft att köra i halka jämfört med vanliga bakhjulsdrivna ID.4. 

Den bakhjulsdrivna ID.4 har jag stor erfarenhet av att köra på hala vägar i vinter. Framkomligheten är tillräckligt bra med dubbdäck, bilen gillar att vifta bakdelen i tvära svängar. Det blir aldrig farligt så länge däcken är bra, den sladdar gladlynt och kontrollerat. Den som bor i Arvidsjaur eller andra vintermetropoler gör bäst i att välja fyrhjulsdrivna ID.4 GTX. I Stockholm och södra Sverige kan du klara dig med den bakhjulsdrivna, men välj dubbdäck. 

Hade jag inte suttit fast i ett leasingavtal hade jag bytt min bakhjulsdrivna ID.4 mot den fyrhjulsdrivna ID.4 GTX, prispåslaget är måttligt. Vanliga ID.4 känns som en hyfsad bil på vägen i halka, medan ID.4 GTX är mer kassaskåpssäker. Ungefär varannan köpare väljer GTX enligt Volkswagen.

Den största skillnaden mot vanliga ID.4 är drivningen och motoreffekten. Den vanliga ID.4 är bakhjulsdriven. GTX driver med två elmotorer, en på varje hjulaxel. Den bakre motorn är som tidigare på 204 hk, men när det behövs går den främre motorn på 109 hk in. Den maximala effekten på 299 hk finns tillgänglig under 30 sekunder. Fyrhjulsdriften kan driva längre än så, men kopplas ur när en inte behövs för att spara energi.

En intressant detalj är hur räckvidden påverkas av att köra med full effekt på värmen, full gas på isbanan och många tvära stopp och accelerationer. Det visar sig att förbrukningen fyrdubblas till 83,5 kWh per 100 km. Men en stor fördel jämfört med en bensinbil är att du aldrig behöver rensa luftintagen på snö och is när du kör av banan. 

Den fyrhjulsdrivna versionen har nästan lika snäv vändradie som den bakhjulsdrivna inroparen, 11,6 meter på den fyrhjulsdrivna modellen. När det inte är snörök är sikten framåt är riktigt bra genom den stora vindrutan, men de tjocka A-stolparna kan skymma utsikten lite. 

Fakta: Volkswagen ID.4 GTX

Pris: från 563 900 kronor, innan klimatbonusen på 70 000 kronor
Privatleasing: från 5 495 kr/månad inklusive service och betalningsskydd 12 månader
Business Lease: från 5 425 kr/månad inklusive service och försäkring
Preliminärt förmånsvärde: 1 822 kr netto/månad vid 50 % marginalskatt
Elmotorer: På bakaxeln en synkron permanentmagnetmotor (PSM) med 204 hk (150 kW) och 310 Nm. På framaxeln en asynkronmotor (ASM) med 109 hk (80 kW) och 162 Nm.
Max. effekt: 299 hk (220 kW)
Max. vridmoment: 472 Nm
Drivsystem: fyrhjulsdrift
Växellåda: 1-växlad
Energiförbrukning, WLTP: 18,3-19,1 kWh/100 km
CO2-utsläpp: 0 g/km
Topphastighet: 180 km/h
Acceleration, 0-100 km/h: 6,2 s (0-60 km/h: 3,2 s)
Batterikapacitet (netto): 77 kWh
Laddningskapacitet: 125 kW
Räckvidd, WLTP: Upp till 480 km
Längd / Bredd / Höjd: 4 582 mm /1 852 mm / 1 616 mm
Axelavstånd: 2 765 mm
Vändcirkel: 11,6 m
Tjänstevikt: 2 224 kg
Totalvikt: 2750 kg
Markfrigång: 163 mm (168 mm med DCC, 148 mm med sportchassi)
Bagageutrymme, volym: 543-1 575 liter
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 200 kg