Jo, det här är faktiskt en klassisk Porsche 356 i grunden. Men bilbyggaren Rod Emory förvandlade bilen till ett extremt custombygge.
I helgen såldes den “outlaw-stylade” Porschen på auktion. Priset: drygt 6,7 miljoner kronor.
Rod Emory har blivit ganska berömd i USA för sina speciella vintage-byggen. Han har specialiserat sig de senaste 24 åren på att skapa Porsche 356:e och 911:or under namnet “Outlaws”.
– Det har blivit mina livsverk och jag bestämde mig redan från början att skapa de mest ikoniska bilarna som inte går att få tag på någon annanstans, har han berättat.
Totalt har Rod Emory byggt 170 stycken Porsche 356 och 911 genom åren. Frågan är om hans senaste verk är höjdpunkten på hans karriär hittills – bilen som du ser här i artikeln och som i helgen såldes på RM Southeby´s auktion. Det är en 356:a från 1960 i grunden, men karossen har fått en rejäl förvandling och byggts ihop med ett chassi från en 911, närmaste bestämt en 964-generation.
En dubbelturbomatad motor ger 400 hästkrafter och det ger bilen en rejäl skjuts på vägen eftersom den bara har en torrvikt på 880 kilo eftersom en stor del av karossen består av aluminium.
Och designen…ja, den är väldigt speciell: en droppliknande bakdel där turboaggregaten syns längst ner och breddade skärmar som ger plats åt de berömda MOMO-fälgarna.
RM Southeby´s ägnade en lång presentation åt bilen inför auktionen:
“Emorys Porsche MOMO 356 RSR Outlaw är ett fantastiskt resultat av både Porsches design och Emorys unika kompetens. 356:an har behållit sitt utseende som liknar ett upp-och-ner-vänt badkar. Exteriören är verkligen enastående”.
Skrytet lönade sig. I helgen såldes bilen för 780 000 dollar, motsvarande 6,7 miljoner kronor. Det var nästan en miljon kronor mer än auktionshuset hade förväntat sig.
Man kan säga att Rod Emory räddade en gammal Porsche 356 från rostdöden och förvandlade den till något väldigt unikt.
– Varje gång jag gjort en Outlaw-version av en 356:a så har jag försökt gissa hur Porsche hade designat bilen om de hade fortsatt utveckla modellen och kanske kört den i tävlingar, har han sagt i intervjuer.
– Det här är mitt sätt att ge nytt liv åt en ikonisk och vacker bil.
Fakta Porsche 356
Produktionen av Porsche 356 startade 1948 i ett gammalt österrikiskt sågverk, som var långtifrån anpassat för bilproduktion. Tillverkningen var mycket långsam och aluminium-karosserna knackades för hand mot trämodeller.
Dessa tidiga, österrikiska karosser hade delad vindruta, enkla runda bakljus och små kromlister i fronten som skulle påminna om en kylarmaskering. Fram till mars 1951 tillverkades inte fler än runt 50 bilar i Gmünd. Knappt tio av dessa fick cabriolet-karosser från den schweiziska karossbyggaren Beutler.
Ett år senare flyttades produktionen till Zuffenhausen i Tyskland och formgivningen putsades lite. Mekaniken var densamma som i bilarna från Gmünd, men karosserna modifierades. Största skillnaden var att de nu byggdes i stål, eftersom fabriken saknade möjligheter att svetsa i aluminium.
Våren 1952 presenterades den öppna America Roadster, avsedd enbart för USA.
Modellen hade tagits fram på begäran av Max Hoffman, som hade generalagenturen i New York för flera exklusiva europeiska märken, däribland Porsche. Karossmakaren Glaser byggde en enkel roadster-kaross i aluminium, men bilen var mycket dyr och Hoffman sålde bara 20 eller 50 bilar.
1952 tillkom sportversionen 1500 S. Motorn hade trimmats med andra förgasare, modifierade cylinderhuvuden och ny vevaxel. I november kom även 1300 S med samma modifieringar.
1954 gjorde Speedster succé, framför allt i USA. Speedster baserades på den vanliga cabriolet-karossen, men hade lägre vindruta och en mycket enkel sufflett. Även inredningen var enklare än på övriga versioner och Speedstern var den billigaste karossversionen.
1955 introducerades den uppdaterade 356A. Största motorn var nu på 1,6 liter och fjädring och stötdämpare hade modifierats för bättre vägegenskaper.
Karossen hade fått en större, välvd vindruta och fram fanns nya blinkers, i kombination med små ventilationsgaller som tog in kylluft till frambromsarna.
1958 ersattes Speedstern av Cabriolet D, tillverkad av den fristående karossbyggaren Dranz. Modellen var fortfarande enklare än den vanliga cabrioleten, men inte fullt så spartansk som Speedster.
1959 bytte Cabriolet D-versionen namn till Roadster. Motoralternativen var desamma som tidigare, men i mars 1960 tillkom en Super 90-version. Den starka motorn gav nästan lika bra prestanda som Carrera-motorn, men var betydligt enklare och billigare att underhålla.
1963 kom sista utvecklingen där 356C hade fått skivbromsar och förbättrad fjädring, för bättre vägegenskaper. Invändigt modifierades bland annat instrumentbrädan och armstöd på dörrarna tillkom. Modellprogrammet hade reducerats till coupé och cabriolet, med två motoralternativ.
Tillverkningen av 356:an avslutades i september 1965.
Maths Nilsson är grundare av Carup.