Experter varnar: Tvångsskrotning av bensinbilar

Svenska experter varnar för att bensinbilar i Sverige kommer att behöva tvångsskrotas. Nu kräver de högre bensinpriser och höjda fordonsskatter som gör att fler köper elbilar igen. 
– Om en betydande del av bilflottan då är fast i beroende av fossila drivmedel och inte ens kan drivas med förnybara drivmedel fullt ut kommer dyra och ineffektiva åtgärder behöva användas som en snabb förtida utskrotning, skriver miljöinstitutet IVL:s tre experter på DN Debatt

Bilar med bensinmotor är på stark frammarsch i Sverige. I år har elbilarna tappat 17 procent av sin försäljning. Bensinbilar och olika hybrider har samtidigt ökat med fyra procent på en fallande bilmarknad. Andelen bilar med bensinmotor är nu uppe i 58 procent. 

I snitt rullar en bil i 19 år, vi kan därför få dras med de här bilarna ända till 2043. Nu varnar tre experter från miljöinstitutet IVL att bensinbilarna kommer att behöva tvångsskrotas. 
– Nuvarande långsamma elektrifieringstakt får stora konsekvenser på sikt. Detta eftersom en bil används i genomsnitt i 19 år innan den skrotas, vilket innebär att de bilar som säljs i dag statistiskt sett kommer vara i bruk ända till 2043, skriver IVL på DN Debatt

Forskarna vill få fler att gå över till el genom högre bränslepris, högre fordonsskatt på fossila bilar och nya bidrag till elbilar.

Lösningen på problemet är att höja priserna på bensin och diesel samtidigt som fordonsskatten på fossila bilar höjs Dessutom vill IVL se en återinförd bonus för inköp av nya elbilar. I första hand vill de ge bonus till elbilar med mindre batterier som inte kräver så mycket metaller. 

För de som vill köpa en bil med förbränningsmotor vill experterna istället att dieselmotor väljs. Dieselbilar kan till skillnad från bensinbilar köras på olika förnybara drivmedel utan ombyggnad. 
– Bensinbilarnas problem är att det saknas förnybara alternativ som kan användas i ren form direkt i bensin­motorer utan konvertering av motor- och bränslesystem. Detta skiljer sig från dieselmotorer, som lika väl kan tankas med förnybar som fossil diesel. Nya beräkningar från IVL visar att bensinbilarna därför kan skapa stora problem för de långsiktiga klimat­målen, skriver experterna.
LÄS MER: