Expertens varning: ”Se upp för Covid-bilar”

Håll utkik så du inte omedvetet råkar köpa en Covid-bil. Trots att Covid-19 slog till för fyra år sedan lever vi fortfarande med dess konsekvenser. Bilar under denna period leverades utan viss utrustning på grund av komponentbrist orsakat av pandemin.

Covid-19-pandemin gav en annorlunda tillvaro för många av oss, och även för världens bilindustri. Att många underleverantörer stängde sina fabriker och bristen på halvledare gjorde att flera av de bilar som tillverkades under pandemin levererades utan funktioner som vanligtvis inkluderades, exempelvis döda-vinkeln-varnare, interiörbelysning. Bilar som levererades utan dessa funktioner kallas för Covid-bilar.

En annan konsekvens är att många bilfabriker stängde samt att de så kallade Covid-bilarna kommer ut på begagnatmarknaden. På grund av detta ser begagnatmarknaden för bilar tillverkade under dessa år annorlunda ut, både på grund av att det finns färre tillverkade bilar samt att de bilarna som finns kan sakna viss utrustning. 

Bilar som tillverkades under covid-19-pandemin kan sakna utrustning på grund av komponentbrist.

Om du är på jakt efter en bil tillverkad under de närmaste åren efter covid-19 pandemins start bör du vara extra noga att kolla så att utrustningen du ser på pappret också finns i den riktiga bilen. Utrustning som står som standardutrustning kan i en hel del fall saknas i den bilen du kollar på. En brist på tillverkaruppgifter om bilarna gör det svårt för bilbranschen att värdera fordonen korrekt. Detta gör det inte så lätt att veta om man köpt en covid-bil heller 

– Om ens biltillverkarna inte vet vad de skickade ut, gör det branschens arbete mycket svårt. Så mycket fordon köps ‘blint’ av återförsäljare och handlare att många inte inser att de har köpt en Covid-bil. säger Marcus Blakemore från Vehicle Remarketing Association till Autocar.

Halvledarbristen berodde till stor del på att många tillverkare förväntade sig en förändrad orderingång vilket gjorde att man minskade sina beställningar på halvledare. När man sedan märkte att orderingången inte ändrats så mycket som man trott så placerades man sist i kön för att få köpa halvledare när man väl försökte få tag på det. 

På grund av det fick man hushålla försiktigt med de halvledarna man väl kunde få tag på, därför tog man bort vissa funktioner för att kunna leverera fler bilar. Huruvida vi kommit ur halvledarbristen råder det delade meningar om, men säkert är att tillgången på halvledare är avsevärt förbättrad jämfört med mitt under pandemin.
LÄS MER: