Expertens varning: Fällorna vid privatleasing

Privatleasing ökar stort i Sverige i år. Men experten varnar för fällorna. 
– Sänkt ränta ger lägre hyra, det lockar förstås, men avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Från januari till augusti har 31 450 personer privatleasat en ny bil. Det är en ökning med 16,5 procent. Nästan varannan privatköpare  väljer privatleasing. 
– Privatleasingen ökar av flera skäl. Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Tidigare var det en stor våg av missnöjda bilägare som anmälde sin privatleasing till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Men nu har antalet ärenden gått ner kraftigt. Samtidigt är det svårt att få rätt i ARN. Leasingavtalen innehåller många finstilta klausuler som gör att bilägaren har svårt att få rätt.

Det gäller att läsa det finstilta, varnar experten. Vissa avtal kan vara ensidigt skrivna, även om den låga månadskostnaden lockar.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös. Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage, säger Carl-Erik Stjernvall.

Den som får oskäliga chockräkningar för onormalt slitage kan däremot få rätt, enligt experten. 
– Avtalet och dess villkor är det enda som gäller. De kan vara väldigt byråkratiskt skrivna, och har man hamnat mellan stolarna eller att det uppstått problem är det ofta till fördel för leasinggivaren, exempelvis banken. Däremot är min uppfattning att den som anmäler ett oskäligt belopp för onormalt slitage till ARN kan få sin kostnad nedskriven ganska rejält, eftersom företagen ofta har svårt att visa skadorna eller att de orsakats av leasingtagaren, säger Carl-Erik Stjernvall.

Fällorna vid privatleasing enligt M Sveriges expert

Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.
Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.
Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.
Källa: M Sverige Data: Vroom, Allmänna Reklamationsnämnden

Dela med dig av Carup

Senaste nytt